زمان مطالعه: 3 دقیقه

تشخیص شکاف کام جنین از طریق سونوگرافی

لب شکری یا شکاف کام یکی از ناهنجاری های شایع مادرزادی است که عوامل موثر در تشکیل لب شکری، ژنتیک و مصرف دارو می باشد، در حالی که امروزه این نوع ناهنجاری مادرزادی قابل درمان است .

در میان تمام ناهنجاری های کودکان و نوزادان لب شکری، انسداد روده و مری از بزرگ ترین ناهنجاری های مادرزادی به شمار می آید .

تشخیص شکاف کام جنین از طریق سونوگرافی

تشخیص شکاف کام جنین از طریق سونوگرافی

شکاف کام چگونه به وجود می آید ؟

لب شکری یکی از ناهنجاری های جمجمه و صورت است که حدود 35 درصد از این نوع ناهنجاری ها را به خود اختصاص داده است . شکاف کام یا لب شکری یکی از نواقص مادرزادی است که در اثر باز ماندن لب نوزاد و رشد کافی نداشتن آن نیز اتفاق می افتد .

آیا شکاف کام یا لب شکری در سونوگرافی مشخص می شود ؟

یکی از بهترین روش های تشخیص بیماری ها انجام سونوگرافی می باشد . این روش تشخیصی یک روش کاملا بدون عارضه است . امروزه با انجام سونوگرافی در دوران بارداری می توان نواقص مادرزادی همچون لب شکری را تشخیص داد، اما باید گفت این نوع از ناهنجاری با انجام سونوگرافیمعمولی هم قابل تشخیص است و در تایید آن سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی انجام می شود .

 

تنها را تشخیص این نوع از ناهنجاری از طریق سونوگرافی میسر می باشد و انجام آزمایش خون در تشخیص آن هیچ گونه کمکی نخواهد کرد .

سونوگرافی آنومالی جنین به بررسی مشکلات و ناهنجاری های کلی در جنین می پردازد . در سونوگرافی آنومالی اندام ها، ساختارهای مغز، رشد و جنسیت جنین، اندازه و شکل سر جنین، چهره جنین برای وجود شکاف لب، ستون فقرات جنین، دیواره شکم، ناحیه قرارگیری جفت، بندناف، مایع آمنیوتیک، معده جنین، قلب، کلیه، بازوها، ران ها، دست و پاهای جنین مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت وجود ناهنجاری با استفاده از سونوگرافی آنومالی می توان به راحتی تشخیص داد .

در سونوگرافی آنومالی رادیولوژیست ارگان های بدن جنین را مشاهده و بررسی می نماید . شایان ذکر است، ناحیه قرارگیری جفت در تولد موثر می باشد و در این سونوگرافی قد جنین مشخص می شود که تقریبا قد جنین در هفته بیستم 16.5 سانتی متر است .

سونوگرافی آنومالی در فواصل زمانی هفته هجده تا هفته نوزده و چهار روز انجام می شود . انجام این سونوگرافی یکی از ضروری ترین مواردی است که تمام زنان باردار باید آن انجام دهند .

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

 علل و فاکتورهای خطرزا در لب شکری

علت بروز ناهنجاری های دهانی همچون شکاف کام هنوز شناخته نشده است . در برخی از نوزادان علت بروز این عارضه تغییر در ژن های آن ها می باشد .

فاکتورهای خطرزا در ایجاد شکاف کام عبارت است از :

  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن مادران باردار
  • دیابت مادران باردار
  • مصرف برخی از داروها در سه ماه اول بارداری

نتیجه گیری

شکاف کام یکی از شایع ترین نواقص مادرزادی است . در صورتی که این نوع ناهنجاری را در ژن خود دارید بهتر است از انجام سونوگرافی های دوران بارداری غافل نشوید و فراموش نکنید زمان تشخیص آن بسیار حائز اهمیت می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.