زمان مطالعه: 4 دقیقه

تغییرات واژن در دوران بارداری

بدن در دوران بارداری تغییرات زیادی خواهد داشت، اما آنچه اهمیت دارد، این است که، برخی از زنان باردار از تغییرات ناحیه دستگاه تناسلی در این دوران مطلع نیستند . در صورت اینکه بدانید چه تغییراتی در ناحیه واژن طبیعی است، بهتر می توانید از وجود بیماری های دوران بارداری مطلع شوید، که در ادامه به طور جامعه در این خصوص بحث خواهیم داشت با ما همراه باشید …

تغییرات واژن در باردرای

تغییرات واژن در باردرای

افزایش ترشحات واژن

یکی از مهمترین مشکلاتی که زنان باردار با آن مواجه هستند، ترشحات ناحیه واژن می باشد . طبیعتا ترشحات واژن در دوران بارداری افزایش می یابد . دلیل افزایش ترشحات واژن در حین بارداری به دلیل افزایش هورمون های زنانه پروژسترون و استروژن می باشد . عملا افزایش ترشحات ناحیه واژن راه ورود میکروب به داخل واژن را بسته و به نحوی سد حفاظتی و ایمنی برای جنین فراهم کرده است .

در صورتی که میزان ترشحات واژن در دوران بارداری افزایش پیدا کرده و بدون علامت خاصی نظیر: سوزش، خارش، بی رنگ و بدون بو باشند، معمولا طبیعی تلقی می شود . اما برخی از زنان باردار شک می کنند که آیا میزان حجم خروج مایع از واژن، ترشحات ناحیه واژن بوده یا کیسه آب آن ها پاره شده است ؟

لازم است که این دو مورد قابلیت افتراق از هم دارند . طبیعتا مایع آمنیوتیک متوالی است و قطع نمی شود و از لحاظ غلظت هم کمی رقیق تر است، اما ترشحات واژن کمی چسبناک و غلیظ می باشد و گاهی اتفاق می افتد .

به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن زنان باردار و قلیایی بودن محیط واژن رشد و تکثیر قارچ ها در ناحیه واژن بیشتر شده و در نتیجه علامت دار می شود . قاعدتا این نوع از ترشحات با داروی بسیار ساده و رعایت اصول بهداشتی درمان می شوند .

خونریزی واژن در بارداری

در سه ماهه اول بارداری خونریزی واژن طبیعی است . از جمله دلایلی که می تواند منجر به خونریزی واژن در بارداری شود لانه گزینی تخمک بارور شده، افزایش حجم خون یا پایین بودن جفت می باشد . اما گاهی اوقات خونریزی واژن می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد . مخصوصا زمانی که خونریزی شبیه سیکل ماهانه یا با خروج قسمتی از بافت همراه باشد . لازم ذکر است خونریزی واژن در سه ماهه دوم و همچنین سه ماهه سوم بسیار خطرناک بوده و به محض مشاهده آن بهتر است به پزشک مراجعه نمایید و در صورت تشخیص پزشک می توانید جهت بررسی سونوگرافی انجام دهید .

واریسی شدن رگ های واژن در بارداری

تنها پاها نیستند که به رگ های واریسی مبتلا می شوند . در بارداری به دلیل افزایش جریان خون، بزرگ شدن رحم وهمچنین هورمون های بارداری ناحیه واژن هم واریس را تجربه خواهد کرد . واریسی شدن ناحیه خارجی دستگاه تناسلی می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در زنان باردار شود که این عامل طی شش هفته پس از زایمان برطرف می شود و تقریبا بیست درصد از این افراد در زایمان های بعدی به این عارضه مبتلا می شوند .

سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

افزایش تورم واژن در بارداری

افزایش گردش خون در ناحیه واژن سبب تورم می شود، از طرفی تورم واژن به دلیل محافظت از جنین در این دوران می باشد . معمولا در دوران بارداری ناحیه خارجی دستگاه تناسلی متورم و تیره تر می شود، اما لازم ذکر است، یکی از علل تورم دستگاه تناسلی می تواند مربوط به عفونت باشد در صورتی که تورم همراه با قرمزی، سوزش و خارش باشد حتما پزشک خود را مطلع سازید و در صورت لزوم و تشخیص پزشک می توانید سونوگرافی انجام دهید .

عفونت ادراری

یکی از عوارضی که معمولا با آن مواجه هستیم انواع عفونت ها به خصوص عفونت ادراری است . در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن زنان باردار تضعیف می شود و بنابراین میکروب ها فرصت طلبی می کنند و باعث بروز بیماری می شوند .

یکی از مواردی که می تواند سبب عفونت ادراری شود احتباس ادرار است . به دلیل اینکه گنجایش مثانه کاهش یافته و در این مواقع احساس دفع ادرار بیشتری خواهید داشت . اما اگر فردی با توجه به شرایط نتواند ادرار خود را تخلیه کند شانس ابتلا به عفونت در آنان بیشتر می شود زیرا نگه داشتن ادرار در مثانه می تواند سبب بروز عفونت شود .

طی مراجعاتی که در دوران بارداری افراد دارند یک آزمایش روتین وجود دارد که آن آزمایش آنالیز ادرار و کشت ادرار می باشد . حتی در مواردی که باکتری بدون علائم باشد، بهتر است درمان صورت گیرد . عفونت بسیار خطرناک است و از عوارض عفونت بارداری در دوران بارداری زایمان زودرس است .

علائم عفونت ادراری

  • دفع ادرار قطره قطره
  • درد در موقع ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • احساس داشتن ادرار
  • درد پهلو
  • تب

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان:

سونوگرافی دوران بارداری

افزایش مایع پلی هیدرآمنیوس

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

غربالگری در سه ماهه دوم بارداری