زمان مطالعه: 3 دقیقه

رادیولوژی مداخله ای چیست ؟

در رادیولوژی مداخله ای یا ( IR ) Interventional Radiology  ، پزشکان از تصویربرداری پزشکی برای هدایت تکنیک های جراحی حداقل تهاجمی برای تشخیص و درمان انواع موقعیت ها استفاده می کنند ؛ شرایط تصویر برداری استفاده شده ، شامل فلوروسکوپی ، ام آر آی ، سی تی و سونوگرافی می باشد.( رادیولوژی در تهران )

تکنیک های رایولوژی مداخله ای در مقایسه با جراحی های سنتی ، ارزان تر و کم دردتر می باشند ؛ در بیشتر اوقات ، تکنیک های IR نسبت به نمونه های سنتی ، موثرتر می باشد ؛ با در نظر گرفتن این ویژگی ها ، جای تعجب نیست که بیشتر جراحان ، استفاده از این متد را ترجیح می دهند.

پزشک جهت انجام رادیولوژی مداخله ای ، بریدگی های کوچکی را معمولا در شکم شما ایجاد می کند و از سوزن ها یا کاتترها برای درمان مشکلات داخل بدن تان استفاده می نماید ؛ تصاویر پزشکی برای هدایت کاتترها در رگ های خونی بدن شما ، سرخرگ ها و اندام ها استفاده می شوند ؛ جالب است ، آیا اینطور نیست ؟

رادیولوژی مداخله ای

بیمار بر روی تخت دراز می کشد و یک دوربین اشعه X تخصصی – یک فلوروسکوپ – در بالای بدن او قرار دارد ؛ رادیولوژیست سوزن ها و تجهیزات پزشکی سیمی شکل را در بدن بیمار حرکت داده و همزمان ، تصاویر پزشکی نمایش داده شده بر روی صفحه نمایشگر را مشاهده می کند ؛ توانایی مشاهده تصاویر پزشکی برای دیدن مکان دقیق قرار داشتن تجهیزات در داخل بدن و مانور در داخل بدن بدون ایجاد بریدگی های بزرگ ، شگفت انگیز است.

چرا رادیولوژی مداخله ای ؟

رادیولوژی مداخله ای ، هزینه ، زمان ریکاوری ، درد و خطر برای بیمارانی که در صورت عدم استفاده از این روش ، به روش های جراحی باز سنتی نیاز دارند را کاهش می دهد ؛ به همین دلیل ، راديولوژي مداخله اي ، به روش اصلی برای درمان بسیاری از انواع مشکلات تبدیل شده است ؛ درمان هایی که راديولوژي مداخله اي به شکل موثر قادر به انجام آن ها می باشد ، در حال تغییر و توسعه می باشد.

مزایای راديولوژي مداخله اي چیست ؟

  • تاثیر افزایش یافته

تکنولوژی تصویربرداری پزشکی ، به رادیولوژیست ها قابلیت رویت بالا در سراسر طول روند را می دهد و بدین ترتیب ، دقت تشخیص ، افزایش یافته و نتایج از طریق درمان مورد نظر ، بهبود می یابد.

  • خطرات کاهش یافته

در مقایسه با جراحی سنتی ، در این روش ، خون کمتری از دست می رود و خطر عفونت و دیگر مشکلات ناشی از جراحی باز ، کاهش می یابد ؛ همچنین ، افرادی که در معرض خطر بالاتر ناشی از بیهوشی هستند ، از بی حسی موضعی استفاده شده در این تکنیک ، بهره مند می شوند ؛ در نهایت ، از آنجایی که هدایت ، بسیار دقیق می باشد ، احتمال آسیب دیدگی بخش های سالم اطراف ، در بدن ، کاهش می یابد.

  • درمان سرپایی در قبال بستری شدن

تکنیک های رادیولوژی مداخله ای ، به صورت درمان های سرپایی انجام می شود و بیمار می تواند در همان روز درمان ، به خانه بازگردد.

  • هزینه کمتر

تکنیک های سرپایی اغلب تا حد زیادی مقرون به صرفه تر از بستری در بیمارستان می باشند.

  • درد کمتر

تکنیک های رادیولوژی مداخله ای ، از طریق ایجاد بریدگی های کوچک انجام می شوند ؛ بنابراین ، بخیه ، منگنه جراحی یا پانسمان های بزرگ مورد نیاز نمی باشد ؛ بی حسی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد ، بنابراین ، درد تجربه شده در طول روند ، متوسط می باشد.

  • زمان ریکاوری سریع

تکنیک های رادیولوژی مداخله ای ، به دلیل داشتن ماهیت حداقل تهاجمی ، به زمان ریکاوری کوتاهی نیاز دارند ؛ اصولا بیماران می توانند در مقایسه با جراحی سنتی ، سریع تر به فعالیت های روزمره خود بازگردند.