زمان مطالعه: 5 دقیقه

سونوگرافی سه بعدی ، ابزاری شگفت انگیز در پزشکی مدرن می باشد که می تواند به تشخیص بیماران و نجات زندگی افراد کمک کند. در بخش عمده ای از تاریخ ما ، دانش درباره بدن انسان و سیستم های در حال کار ، سطحی بوده است ؛ مطالعات و ترسیم های آناتومیکی ، امکان توسعه درک عملکرد بدن را فراهم نموده است ؛ ولی پزشکی مدرن به تازگی شروع به استفاده از امواج صوتی برای دیدن اندام های زنده در حال کار ، نموده است ؛ اخیرا ، یکی از بهترین ابزارها برای مشاهده دقیق بدن ، سونوگرافی و جدیدتر از آن ، سونوگرافی 3 بعدی پیشرفته بوده است که در بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران ، مهر ایرانیان نیز به انجام میرسد.

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی چند برنامه ای ، در مقایسه با حالت دو بعدی سنتی ، دارای یک بعد اضافی می باشد ؛  سونوگرافی دو بعدی تنها قادر به مشاهده ساختار سطحی می باشد که در آن ، ما مرتبا نوزاد را برای گرفتن عکس دنبال می کنیم ؛ ولی تصویربرداری سه بعدی با امواج اولتراسوند ، توانایی دیدن تحت سه صفحه 90 درجه ای را به طور همزمان فراهم می آورد. سونوگرافی 3بعدی به توانایی تعیین موقعیت یک عنصر در سه بعد ، اطلاق می گردد ؛ این قابلیت که اغلب توسط محورهای مختصات x ، y و z و این فضا ، طراحی شده است ، این امکان را به ما می دهد تا موقعیت هر نقطه را در فضای سه بعدی شرح دهیم.

سونوگرافی سه بعدی چگونه کار می کند ؟

سونوگرافی از طریق گوش کردن به امواج صوتی که از تجهیزات تخصصی ، هدایت شده و به عقب باز می گردند و باعث ایجاد تصاویر تشخیصی می شوند ، کار می کند ؛ در این نوع سونوگرافی  ، همان امواج صوتی مشابه مورد استفاده قرار می گیرند ؛ ولی این بار ، آن ها به سمت پایین در جهات مختلف هدایت می شوند و دستگاه دریافت کننده را قادر می سازد تا تصویر را به صورت سه بعدی مشاهده کند ؛ این فرایند تحت عنوان تفسیر سطح شناخته شده است.

تفاوت بین سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی از یک سری تصاویر سه بعدی تشکیل شده است ؛ به عبارت دیگر ، این از نظر حرکت یا یک ویدئو در زمان واقعی ، شبیه سه بعدی می باشد ؛ در تکنولوژی چهار بعدی ، تصاویر ساکن تولید شده با سونوگرافی 3 بعدی ، یکی پس از دیگری نمایش داده شده و یک تصویر متحرک در زمان واقعی را به وجود می آورند ؛ چهار بعدی ، یک بعد حرکت را نیز اضافه می کند ؛ بنابراین بیشتر شبیه به ویدئو به نظر می رسد.

مزایای و محدودیت های سونوگرافی 3بعدی

در سونوگرافی سه بعدی ، مانند هر پروسه دیگری ، شاهد مزایا و محدودیت هایی هستیم که لازم دانستیم شما را با این موارد آشنا سازیم.

  • مزایا:

سونوگرافی سه بعدی در بررسی ناهنجاری های جنینی دارای اهمیت است. در گذشته برای تشخیص ناهنجاری ها از روش هایی مثل کشیدن آب اطراف جنین (آمینوسنتز) استفاده میشد ، که ممکن بود منجر به سقط جنین شود. اما با این روش بدون هیچ خطری برای جنین ,پزشک میتواند تصمیمات لازم جهت ادامه یا پایان بارداری را بگیرد. لازم به ذکر است انجام این سونوگرافی برای همه خانم های باردار ضرورتی نداشته و تنها در شرایط خاص انجام میشود. برای بررسی نتیجه عمل های جراحی داخل رحمی نیز میتوان از سونوگرافی سه بعدی استفاده کرد. ازجمله مزایای این روند به تعیین جنسیت دقیق , بررسی اندام های بیرونی و درونی جنین , مشاهده اختلال های موجود شامل اختلالات ژنتیکی ,شبکه اعصاب , بافت های بدن و یا فلج مغزی اشاره کرد.

  • محدودیت ها :

مدت زمان تابش این امواج , شدت و بسامد آن در میزان خطر این امواج موثر است. و انجام آن قبل از 17 هفته توصیه نمیشود؛ زیرا شکل فرم نگرفته جنین ممکن است موجب اضطراب در مادر شود. برای تصویربرداری انرژی زیادی را به داخل بدن میفرستند و در صورتی که پروب دستگاه به درستی و زمان کافی رو شکم قرار نگیرد , میتواند مشکلاتی را به وجود آورد. اگر شخصی که تصاویر سونوگرافی را می گیرد مهارت و دقت لازم را نداشته باشد ممکن است باعث جمع شدن امواج در یک نقطه شود و خطراتی را به وجود آورد.

شما با انتخاب مرکز تصویربرداری دیجیتال مهر ایرانیان ، بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران با کادری مجرب و مهارت بالا و دستگاه های مکانیزم و به روز میتوانید با خیالی آسوده سونوگرافی سه بعدی را انجام دهید و از سلامت خود و فرزندتان آگاه شوید.

چه زمانی لازم است سونوگرافی سه بعدی انجام دهیم؟

تمام مادران مشتاق هستند تا تصاویر واضح و با کیفیتی را از جنین خود ببینند و مشخصا دیدن تصویر و حرکت جنین از لذت بخش ترین و ماندگارترین لحظات برای والدین است. اما هدف از این سونوگرافی توسط پزشک معالج برای بررسی دقیق وضعیت جنین و تشخیص ناهنجاری ها می باشد. بهترین زمان انجام آن به علت انجام سونوگرافی و تشخیص پزشک بستگی دارد, اما معمولا بهترین زمان هفته 18 الی 22 بارداری است.

ضرورت انجام سونوگرافی سه بعدی در دوران بارداری

با ورود سونوگرافی سه بعدی به عرصه پزشکی ، بسیاری از مادران باردار تمایل دارند تحت این روند قرار بگیرند تا تصاویر واضح تری از جنین خود را مشاهده کنند. اما باید دانست که هدف اصلی سونوگرافی 3 بعدی در دوره حاملگی این نیست. چنانچه در تست های سونوگرافی پیشین و آزمایشات انجام شده ، پزشک با موارد مشکوک و غیر طبیعی مواجه شود ، برای آن که بتواند تشخیص درستی در این رابطه داشته باشد ، انجام سونوگرافی به روش سه بعدی  را که تصاویر واضح تری را به همراه دارد ، الزامی می داند.

در تست سونوگرافی سه بعدی از جنین ، چه مواردی قابل تشخیص خواهند بود :

با انجام این تست ، پزشک می تواند موارد زیر را بررسی نماید :

  • معاینه و بررسی دقیق از اندام های بیرونی و درونی
  • پی بردن به وجود هرگونه اختلالات ژنتیکی
  • شناسایی اختلالات آناتومیک در جنین
  • تعیین جنسیت دقیق
  • تشخیص هر گونه اختلال عصبی و نقص های نخاعی

آیا پیش از سونوگرافی سه بعدی جنین آمادگی خاصی لازم است ؟

برخلاف تصویربرداری دو بعدی ، مادران برای انجام سونوگرافی 3 بعدی نیازی نیست با مثانه پر اقدام کنند ؛ تنها توصیه می شود 30 دقیقه پیش از جلسه سونوگرافی ،مادران نوشیدنی های شیرین میل کنند ؛ چرا که این امر منجر به تحرک بیشتر جنین می شود و نتیجه بدست آمده از تصویربرداری نیز دقیق تر خواهد بود.

آیا سونوگرافی 3 بعدی برای جنین ضرر دارد ؟

از آن جایی که مادران باردار بر روی جنین درون رحم شان بسیار حساس هستند ، از پرداختن به اموری که ممکن است هر چند بسیار ناچیز ، جنین را در معرض خطر قرار بدهند ، خودداری می کنند. در خصوص سونوگرافی سه بعدی باید گفت که با توجه به بکارگیری امواج رادیویی و نبود هیچگونه اثری از اشعه ایکس ، این فرایند برای جنین بی خطر است و مادران می توانند با اطمینان خاطر در صورت تمایل و تجویز پزشک ، در یک مرکز سونوگرافی خوب در غرب تهران تحت این روند قرار بگیرند.

خدمات مرکز تصویربرداری مهر ایرانیان

امروزه علم تصویربرداری در پزشکی از اقدامات تاثیرگذار تکنولوژی در زمینه پزشکی بوده است و هرچه این تصاویر دارای کیفیت بالایی باشد و با دقت خوبی انجام شود , به پزشک در تشخیص بیماری کمک شایانی میکند. به موجب این امر در مرکز تصویربرداری مهر ایرانیان ، به عنوان بهترین مرکز سونوگرافی تهران ، تلاش کرده ایم از دستگاه های دقیق , پیشرفته و بی خطر با ویژگی های مهم همچون تصاویر با کیفیت و وضوح بالا , شفافیت , کمترین میزان اشعه , سرعت بالا , بازسازی و پردازش تصویر ؛ بزرگنمایی تصاویر به روش دیجیتالی به کمک پزشکان در تشخیص بیماری بیاییم. همچنین نتایج عکس برداری در کمترین زمان ممکن در اختیار مراجعین قرار خواهد گرفت تا میزان اضطراب بیمار را به کمترین میزان ممکن برسانیم.