زمان مطالعه: 3 دقیقه

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

اکثر مادران جوان نگران سلامت جنین خود هستند و سوالات زیادی در این خصوص که چه زمان و با انجام کدام یک از سونوگرافی ها می توانیم از سلامت جنین خود مطلع شویم . اهمیت و ضرورت سونوگرافی به چه میزان می باشد و چند مرتبه باید انجام شود . در این مقاله قصد داریم تا به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

  • آزمایش های لازم در دوران بارداری
  • آخرین سونوگرافی بارداری
  • اولین سونوگرافی بارداری
  • آخرین سونوگرافی در هفته چندم بارداری
  • سونوگرافی در ماه هفتم بارداری
  • سونوگرافی بارداری nt
  • سونوگرافی هفته 32 بارداری
  • سونوگرافی در ماه نهم بارداری
سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در حقیقت تعداد دفعات انجام سونوگرافی در دوران بارداری حداقل چهار مرتبه می باشد . زمانی که خانمی با تست مثبت بارداری مواجه می شود اولین سونوگرافی در هفته شش تا هشت بارداری انجام می شود تا اینکه مطمئن شویم آیا ساک حاملگی، قلب جنین و حاملگی داخل رحم تشکیل شده است یا خیر . این سونوگرافی اولیه می تواند بارداری سالم و نرمال را مشخص نمایید .

سونوگرافی مرحله بعد در تست های غربالگری مرحله اول که در فواصل هفته های دوازده تا سیزده بارداری انجام می شود که این سونوگرافی ضروری است و برای اندازه گیری ضخامت چین پشت گردن جنین و استخوان بینی و برای رد ناهنجاری های کروموزومی انجام شود .

اما غربالگری مرحله دوم بین هفته هجده تا بیست و دو بارداری قابل انجام است و توصیه می شود که سونوگرافی که با نام سونوگرافی آنومالی اسکن می باشد، باید انجام شود . این سونوگرافی تمامی اندام های جنین از نظر: ارگان ها، ناهنجاری ها و اندام ها مورد بررسی قرار می گیرد و جهت تشخیص و یا رد آنومالی های جنینی انجام می شود و معمولا گاهی اوقات برخی از زنان باردار مخالف انجام این سونوگرافی هستند و می ترسند که عوارضی برای جنین داشته باشد .

 

 

اما باید گفت سونوگرافی سه بعدی هیچ عارضه ای ندارد و در سونوگرافی از امواج فراصوت استفاده می شود که هیچ عارضه و اشعه ای ندارد . برخی از مادران می ترسند که مدت زمان انجام سونوگرافی بارداری سبب شود تا عارضه های پوستی برای جنین به وجود آورد اما بدین صورت نیست .

تقریبا می توان گفت انجام این چند سونوگرافی در بارداری حتما ضروری است و مادران باردار می توانند بدون هیچ گونه نگرانی آن ها را انجام دهند . ممکن است در یک خانم باردار به دلیل شرایطی که برای آن پیش می آید سونوگرافی به دفعات تکرار شود و نباید این مسئله یک الگو برای تمام خانم های باردار باشد . انجام هر نوع سونوگرافی در دوران بارداری با توجه به شرایط مادر و جنین مشخص می شود .

گاهی اوقات در اواخر بارداری برای تعیین وزن جنین سونوگرافی تکرار می شود . بنابراین نگران نباشید سونوگرافی می تواند کمک به تشخیص بیماری ها در این دوران و یک راهنما خوب برای متخصص باشد و انجام آن ها سبب می شود تا پروسه بارداری را بهتر هدایت نمایند و به نتیجه برسانند .

سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

آزمایشات زمان بارداری

یک مادر باردار خیلی دوست دارد که پیشاپیش بداند آزمایشات و سونوگرافی های که در بارداری انجام می دهد شامل چه مواردی می تواند باشد . در درجه اول می توان گفت نگران نباشید پزشک می تواند برای انجام آزمایشات و سونوگرافی ها شما را هدایت نمایند .

در سه ماهه اول بارداری برای افرادی که اخیرا  قبل از بارداری انجام نداده اند یک آزمایش کلی برای بررسی کم خونی، میزان پلاکت و در واقع یک آزمایش پایه ای ممکن است از شما درخواست شود که وضعیت کلی بدن شما را نشان می دهد و بعد از آن اگر هیچ مشکلی نداشته باشد دیگر نیاز به تکرار ندارد تا هفته بیست و چهار الی بیست و هشت به عنوان یک آزمایش کلی دیگر از فرد گرفته می شود . همچنین یک آزمایش در هفته بیستم بارداری جهت تکمیل غربالگری اول صورت می گیرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله :

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی در هفته دوازدهم بارداری

تفسیر سونوگرافی بارداری

غربالگری در سه ماهه دوم بارداری