زمان مطالعه: 3 دقیقه

پاسخ به پرسش سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود ؟

سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود ؟ کبد چرب بیماری ای پیشرونده است که در اثر تغذیه نامناسب ، کم تحرکی و اضافه وزن رخ می دهد در صورتی که به موقع نسبت به کنترل و درمان این بیماری اقدام نشود عوارض خطرناکی از جمله نارسایی کبد ، بیماری قلبی ، دیابت و از این قبیل موارد در پی خواهد داشت ؛ طبق تحقیقات انجام شده گفته می شود ، در حال حاضر از هر سه فرد میانسال ایرانی یک نفر مبتلا به کبد چرب است ( یعنی تقریبا چهل درصد از افراد جامعه ) . ( سونوگرافی )

سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود

علائم کبد چرب چیست ؟

از کبد چرب به عنوان بیماری خاموش یاد می شود ؛ بنابراین علائم و نشانه ای خاص به همراه نخواهد داشت.

علت ابتلا به کبد چرب چیست ؟

از علل بروز این بیماری ، می توان به مواردی از جمله سبک زندگی ، مصرف داروهای خودسرانه و گیاهی ، بی تحرکی ، افزایش وزن ، مصرف شیرینی جات و از این قبیل موارد اشاره کرد.

تشخیص کبد چرب

از انواع روش های تصویربرداری که برای تمامی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد ، می توان برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار داد ؛ اما تمرکز بیشتر برای تشخیص بیماری های گوارشی سونوگرافی ، سی تی اسکن و MRI می باشد .

ادامه مقاله سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود ؟

درمان کبد چرب

اصلاح روش زندگی ، بهترین راه درمان کبد چرب است ؛ کمتر غذا خوردن ، ورزش کردن ، کاهش وزن ، پرهیز از مصرف شیرینی جات و غذاهای خیلی سنگین در روند بهبود این بیماری نقش بسزایی دارد و خیلی مهم است که این روش تداوم داشته باشد .

سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود ؟

در این مرحله ، پزشک دستگاه سونوگرافی کبد را بر پوست بیمار فشار می دهد و آن امواج را اسکن می کند ؛ اسکن روی صفحه نمایش ظاهر می شود ، سپس گزارش به متخصص شما ارسال می گردد ؛ سونوگرافی کبد ، از پنج دقیقه تا حدود نیم ساعت زمان لازم دارد ؛ اسکن سونوگرافی ، یک روش بسیار ایمن است که تقریبا بدون هیچ گونه خطایی در فرد انجام می شود.

سونوگرافی کبد چرب چگونه انجام می شود

نقش روش های تصویربرداری و سونوگرافی در تشخیص این بیماری چیست ؟

بیماری های کبد ، مستثنا از دیگر بیماری دستگاه گوارش و سایر قسمت های دیگر بدن نیست ؛ حتما باید این را در نظر بگیریم که روشی که برای تشخیص در بیمار استفاده می کنیم که اولا مقرون به صرفه باشد ، در دسترس باشد ، بتوانیم سریع انجام دهیم و در عین حال کمترین میزان ضرر را داشته باشد.

در راس این روش های تشخیصی ، سونوگرافی قرار دارد ؛ یکی از راه های تشخیصی ، مقایسه بافت کبد با دیگر قسمت های بدن می باشد ؛ در مورد بقیه روش ها ، سی تی اسکن و ام آر آی هم روش های مقایسه ای وجود دارد ؛ البته یک روش جدید بنام فیبرواسکن است که بیشتر پزشکان گوارش از آن استفاده می کنند که آن هم یک نوعی از سونوگرافی است که با امواج ماورا صوت کار می کند و به همین شکل ، آن امواج را به داخل کبد می فرستند و بسته به میزان سختی بافت کبد تشخیص نوع و شدت ضایعه را می دهد.

برخی دیگر از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان :

  • سونوگرافی چهار بعدی
  • بیوپسی پستان
  • ماموگرافی
  • رادیولوژی
  • و غیره