زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی از سرطان ها را می توان شناخت و با تشخیص به موقع درمان نمود . اما یکی از سوالات شایع در بین زنان آزمایشات لازم برای زنان کدام است ؟ که در ادامه به طور جامع به این موضوع خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. این مقاله از بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران ، سونوگرافی مهر ایرانیان به پنج آزمایش مهم برای زنان می پردازد.

پنج آزمایش مهم برای زنان

آزمایش های سنجش تراکم استخوان

معمولا سنجش تراکم استخوان برای افرادی انجام می شود که زمینه ابتلا به پوکی استخوان را داشته باشند . طبیعتا در بانوان با افزایش سن و کاهش هورمون های جنسی احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است . در صورت ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالای 65 سال احتمال شکستگی های استخوانی بیشتر می شود، بنابراین دکتر آزاده آقازاده توصیه می کنند که خانم های که یائسه شده اند برای پیگیری از اینکه شانس ابتلا به پوکی استخوان در آنان وجود دارد یا خیر، بهتر است آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهند .  در صورت لزوم سنجش تراکم استخوان هر دو سال یکبار تکرار می شود . افرادی که از بیماری سرطان رنج می برند به دلیل مصرف داروها جهت بهبود بیماری احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنان بیشتر است .

سنجش تراکم استخوان در چه کسانی توصیه می شود ؟

آزمایش سنجش تراکم استخوان در خانم های بالای 65 سال توصیه می شود . سن بالای 50 سال و دارا بودن فاکتورهای خطر برای پوکی استخوان مانند: مصرف سیگار، مصرف الکل، لاغری مفرط، اندکس قد وزن کمتر از 21، سابقه شکستگی های لگن، ستون فقرات و مچ در والدین، سابقه مصرف داروهای خاص به ویژه استروئیدها (کورتن) بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، بنابراین بهتر است برای انجام سنجش تراکم استخوان به مرکز سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید .

تست HPV برای شناسایی زگیل تناسلی

HPV مخفف کلمات ویروس پاپیلومای انسانی است . این ویروس بسیار شایع است . HPV ویروسی است که هر کس ممکن است به آن مبتلا شود، آلودگی با HPV شایع ترین عفونت انتقالی از راه تماس جنسی است . از آنجایی که HPV یک ویروس است داروهای آنتی بیوتیک هیچ تاثیری بر روی آن ندارد . HPV از راه تماس های پوستی منتقل می شود، اما شایع ترین راه انتقال آن از طریق تماس جنسی است . اگر یکی از زوجین به ویروس  HPV مبتلا باشد می تواند این ویروس را به همسر خود هم انتقال دهد . در برخی از اوقات HPV بدون علامت می باشد و آنچه این ویروس را خطرناک می کند ابتلا به این بیماری در طولانی مدت و ایجاد سرطان توسط آن است . ویروس اچ پی وی عامل ایجاد سرطان در بدن می باشد که شایع ترین آن ها سرطان دهانه رحم در زنان می باشد . انواع پرخطر ویروس اچ پی وی باعث تغییر سلول های دهانه رحم به سمت سرطان می شود، حتی در بعضی از موارد سرطان های در قسمت های دیگر بدن همانند، سرطان حنجره یا مقعد با ویروس HPV در ارتباط است .

اما خبر خوب این است که واکسنی وجود دارد که می تواند از ابتلا فرد به ویروس HPV و در نتیجه ایجاد سرطان جلوگیری کند، همین طور تست های تشخیصی می تواند خیلی زود آلودگی فرد را به این ویروس را تشخیص دهند .

قندخون برای پیشگیری از دیابت

یکی از آزمایش های مهم که زنان باید آن را انجام دهند تست قندخون می باشد . دیابت یکی از بیماری های شایع در بین عموم افراد جامعه است که از هر بیست نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری است و آنچه اهمیت دارد این است که، خیلی از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند . آزمایش قندخون، آزمایش سختی نیست و یک آزمایش ساده و بدون درد می باشد که با انجام یک تست قندخون ساده می توان از بیماری دیابت پیشگیری کرد . یکی از مواردی که باعث نگرانی در زنان می شود قندخون می باشد . یک ششم از زنان باردار مقداری قندخون در ادرار آن ها وجود دارد که غیرطبیعی نیست، ولی در صورت اینکه این مورد در ادرار آن ها دیده شد بهتر است جهت بررسی های بیشتر اقدام کنند .

ماموگرافی برای تشخیص به موقع سرطان سینه

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان هاست و موثرترین راه های مبارزه با این بیماری تشخیص به موقع آن است . ماموگرافی دیجیتال یکی از مهمترین و کارآمدترین راه های تشخیص سرطان سینه است . ماموگرافی دیجیتال یک عکس رادیوگرافی برای تشخیص به موقع سرطان سینه است، با ماموگرافی می توان سرطان سینه را چند سال زودتر تشخیص داد . متاسفانه سن ابتلا به سرطان سینه در میان زنان ایرانی نسبت به سطح جهان پایین تر است . شایان ذکر است با انجام ماموگرافی دیجیتال می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود. لذا توصیه می شود در صورتی که هیچ گونه علائمی از این بیماری مشاهده نکرده اید، باید نخستین ماموگرافی دیجیتال را در سن 35 سالگی انجام دهید و در دهه ی 40 سالگی هر سه سال یکبار و از سنین بالای 50 بهتر است سالی یک مرتبه ماموگرافی دیجیتال انجام شود .

آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم

آزمایش پاپ اسمیر نمونه های سلول از قسمت دهانه رحم خانم هاست . این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می شود. در صورتی که سرطان دهانه رحم به موقع تشخیص داده شود، می توان آن را درمان نمود . انجام پاپ اسمیر بهترین راه برای کاهش مرگ و میر ناشی از این سرطان است . در زنان بالای پنجاه سال انجام سالانه پاپ اسمیر توصیه می شود و افراد در دهه سی سال با سه آزمایش طبیعی پاپ اسمیر در سه سال متوالی و آزمایش های منفی از لحاظ ویروس پاپیلومای انسانی انجام هر سه سال، یکبار پیشنهاد می شود .

نکات مهم در انجام آزمایش پاپ اسمیر

  • افزایش روابط جنسی نیاز به انجام پاپ اسمیر را بیشتر می کند .
  • واکسن HPV تا اندازه ای می تواند از ابتلا به سرطان را پیشگیری کند و نمی تواند جایگزین تست پاپ اسمیر باشد . همچنین این واکسن نمی تواند از دیگر بیماری های مقاربتی پیشگیری کند .
  • شیوع سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته به دلیل انجام آزمایش پاپ اسمیر کاهش یافته است .

نتیجه گیری :

پنج آزمایش مذکور از آزمایش های مهم و ضروری است که حتما باید زنان برای انجام به موقع آن ها اقدام نمایند . لازم ذکر است، انجام این آزمایش ها از ابتلا به بیماری های خطرناک پیشگیری کرده و لذا بهتر است قبل از فکر کردن به درمان بیماری به فکر پیشگیری از ابتلا به آن ها باشیم . لذا برای مشاوره با سونوگرافی مهر ایرانیان می توانید با شماره های با شماره های 02144232838 – 02144255504  تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه نمایید . برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.