زمان مطالعه: 3 دقیقه

کیست سینه چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

تغییرات فیبروکیستیک پستان به شکل های فیبروز و کیست های ریزی داخل سینه مشخص می شوند که احتمال بزرگ شدن آن ها وجود دارد ولی بیشتر مواقع اندازه آن ها بسیار ریز می باشد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد کیست سینه، راه های تشخیص و درمان ارائه شده است. در این عارضه سینه ها دچار تغییر حالت شده و در نزدیکی عادت ماهانه در سینه ها ورم ، سنگینی و درد ایجاد می شود، تعداد زیادی از خانوم ها در طول عمر خود تا حدودی این حالت را تجربه کرده اند. در صورت وجود تغییرات فیبروکیستیک در هنگام عادت ماهانه به علت بالا رفتن هورمون های زنانه در خون و حساس بودن نسخ سینه به این هورمون ها، علائمی مانند ایجاد تورم، درد و سنگینی در سینه ها ایجاد می شود. پس از شروع عادت ماهانه به علت کم شدن هورمون های استروژن در خون، میزان درد و تورم در سینه های فرد کمتر شده و او احساس بهتری می کند. چنین حالتی در برخی افراد کم بوده و چند روز قبل از عادت ماهانه شروع شده و پس از آغاز این دوره برطرف می شود. ولی در برخی افراد این حالت بیشتر بوده و دوره طولانی تری سینه های آن ها دردناک است به صورتی که تنها یک هفته پس از پریود سینه ها بدون درد است و پس از گذشت این دوره سینه ها شروع به تورم و درد می کند و دو الی سه هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی رخ دهد.

کیست سینه چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

کیست سینه چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

انواع کیست سینه کدامند؟

کسیت ها در پستان به دو نوع ساده و کمپلکس تقسیم می شوند:

  • کیست های ساده: دیواره صافی داشته و درون آن مایع زلالی است. بیشتر خانوم ها این نوع کیست رادارند و بی خطر بوده و بیمار باید تنها تحت نظر قرار بگیرد.
  • کیست کمپلکس: دیوار ضخیمی داشته که توپر یا چند حفره ای است. گاهی از این کیست ها با نظر پزشک نمونه برداری انجام می شود. این نمونه برداری می توان به صورت باز یا با سوزن های ضخیم انجام شود.

شایع ترین نشانه تغییرات فیبروکیستیک، وجود درد همراه با تورم در سینه ها است. چنانچه درد سینه کم باشد، بیمار بعد از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این حالت در سینه عارضه ی عادی است این درد ها را تحمل می کند. ولی در برخی موارد با شدیدتر شدن درد بیمار نیاز به درمان دارویی برای بیمار است.

کیست سینه چیست و چگونه باید آن را درمان کرد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

برای درمان کیست سینه چه باید کرد؟

ابتدا برای درمان تغییرات فیبروکیستیک باید به بیماراین اطمینان داده شود که این عارضه عادی بوده و قابل درمان است تا استرس او تا حدودی کاهش یابد. در صورت نیاز بیمار به مصرف دارو برای کاهش درد، با تجویز پزشک ترکیبات ویتامین ای و روغن گل مغربی برای میزان زیادی می تواند درد را کم کند و همزمان بیمار باید رژیم غذایی را رعایت نماید. در صورت وجود درد های شدید بیمارمی تواند برای بهبود از درمان های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده کند.