زمان مطالعه: 3 دقیقه

اهمیت سونوگرافی در بارداری

امروزه در علم پزشکی زنان، سونوگرافی نقش مهمی را ایفا می کند.متاسفانه سیر طبیعی بارداری و زایمان با مرگ و میر مادران همراه است. و در اقداماتی که برای مدرن کردن پزشکی زنان صورت گرفته است.  ابتدا سعی داشته اند مرگ و میر مادران باردار را کاهش دهند.یکی از این اقدامات مهم سونوگرافی می باشد.

اولین علت مرگ و میر مادران در سراسر دنیا خونریزی می باشد و یکی از علت های مهم خونریزی در دوران بارداری چسبندگی غیر طبیعی جفت یا جایگزینی غیر طبیعی جفت می باشد که با سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.

تمام خانم های باردار در دوران حامگی نیاز دارند حداقل سه مرحله سونوگرافی انجام دهند. اگر بارداری عارضه دار باشد مانند: فشار خون بالا، دیابت، مشکلات مادر و مشکلات جنینی، با توجه به تشخیص پزشک ممکن است سونوگرافی های بیشتری انجام شود.

مسئله مهم در سونوگرافی، نگرانی از ایمنی مادر و جنین می باشد. امواج سونوگرافی صوتی می باشد و هیچ خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. در واقع اشعه ایکس و رادیو اکتیو برای مادر و جنین خطر ساز می باشند.

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

سونوگرافی در بارداری چه اهمیتی دارد؟                                     

سونوگرافی سه ماهه اول:

زمان انجام این سونوگرافی از هفته 11 تا نزدیک 14 هفته بارداری شروع می شود و سونوگرافی در این زمان بسیار اهمیت دارد و شناسنامه بارداری محسوب می شود. تمام برنامه ریزی های بعدی برای مراقبت های خانم باردار بر اساس این سونوگرافی انجام می شود. که از اهمیت ویژه  برخوردار است. دراین سونوگرافی مشخصات زیر تعیین می گردد:

·         تعیین دقیق سن بارداری

·         سلامت کامل جنین

·         تعیین اندازه مایع NT پشت گردن جنین (سونوگرافی NT)

·         تشخیص سندرم داون

·         بررسی بارداری های های چند قلویی که مراقبت های خاص خود را دارد.

·         تعیین بارداری داخل رحمی

تشخیص بیماری های جبران ناپذیر جنین، فقط توسط سونوگرافی قابل تشخیص است.

سونوگرافی سه ماهه دوم:

سونوگرافی در سه ماهه دوم بیشتر به منظور بررسی ناهنجاری های مادر زادی جنین انجام می شود. و از نظر بررسی علائم سندرم داون به دقت سونوگرافی سه ماهه اول نمی باشد.

سونوگرافی سه ماهه سوم:

سونوگرافی در سه ماهه سوم به منظور مشاهده موارد زیر انجام می شود؟

·         رشد جنین

·         مایع دور جنین                                                        

·         محل قرار گرفتن جفت

·         خونرسانی جفت و جنین

که با سونوگرافی داپلر رنگی می توان این موارد را بررسی کرد.

سونوگرافی ترانس واژینالی

سونوگرافی واژینال سونوگرافی می باشد که با پروب ظریف و مخصوص، از طریق واژن انجام می شود. که تصاویر بهتر و واضح تری به پزشک می دهد. این سونوگرافی زمانی که ساک حاملگی کوچک است بهتر انجام می شود. انجام این روش در دوران بارداری خطر ندارد.

بارداری خارج از رحم یکی از علت های مرگ و میر مادر در دوران بارداری می باشد. که بیشتر در بارداری هایی که به روش IVF صورت گرفته است. شایع می باشد. این بارداری توسط سونوگرافی واژینال قابل تشخیص می باشد.

آیا انجام سونوگرافی های چهار بعدی و سه بعدی  در دوران بارداری اهمیت دارد؟

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند و برای تشخیص سلامتی جنین نیازی به انجام این سونوگرافی نمی باشد. در مواردی این سونوگرافی کمک کننده است. مانند : بررسی ستون فقرات و بررسی صورت در این نوع سونوگرافی امکان پذیر است.

نحوه انجام سونوگرافی

نحوه انجام سونوگرافی

در نتیجه سونوگرافی سه ماهه اول مهم ترین سونوگرافی دوران بارداری می باشد که باید توسط پزشک فوق تخصص در این رشته انجام شود. مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان، بهترین سونوگرافی درغرب تهران با استفاده از تجهیزات پیشرفته و افراد متخصص در رشته سونوگرافی، این امکان را برای مادران باردار عزیز فراهم کرده است.

 سایر مقالات:

نحوه انجام سونوگرافی

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

اهمیت سونوگرافی آنومالی