زمان مطالعه: 4 دقیقه

جفت سر راهی

جفت سر راهی یا چسبیده شدن جفت در محل کانال زایمان (دهانه رحم )پدیده ای است غیر طبیعی . در صورتی که   در سه ماه اول بارداری ،تشخیص جفت سر راهی   داده شود، جای نگرانی نیست . در بیشتر این موارد ،جفت مهاجرت می کند و در محل مناسبی قرار می گیرد ،بنابر این اگر این تشخیص داده شد نیاز به نگرانی نیست . ممکن است در مواردی  لکه بینی مشاهده شود ،اما همانطور که گفته شد در مواردی که تشخیص جفت سر راهی در سه ماه اول بارداری داده شود ،   در طول زمان بارداری به مرور زمان جفت در محل مناسب خود قرار می گیرد .

اختلالات در سه ماه اول بارداری

در سه ماه اول بارداری گاهی مادران دچار اختلالاتی می شوند  که می تواند برای آن ها نگران کننده باشد ،باید گفت تمام این اختلالات نگران کننده نیستند ،تنها کافی است با مشاهده کوچکترین اختلالات به پزشک مراجعه کنید ،در اغلب موارد برای بررسی های بیشتر پزشک برای مادر سونوگرافی را تجویز می کند تا بتواند به طور کامل وضعیت جنین در رحم مادر را مورد بررسی قراردهد .

  • مشاهده ترشحات از واژن

به خصوص اگر علائمی مثل  سوزش و خارش  همراه نداشته باشد ،نگران کننده نیست . از آنجایی که دمای بدن مادر بالا می رود و هورمون هایی از طریق جفت ترشح می شود این امر کاملا طبیعی است.

پایین بودن جفت جنین

جفت پایین تا 30 هفته بارداری ممکن است به طور شایع بروز کند ،اما معمولا بعد از گذشت این زمان جفت پایین مشاهده نمی شود. در صورتی که جفت چسبیده باشد همانطور که گفته شد با نام جفت سر راهی شناخته می شود ،در این موارد امکان زایمان طبیعی برای مادر وجود ندارد .

جفت در طول بارداری لازم است تا به دیواره رحم بچسبد ،گاهی اوقات این امکان ایجاد می شود که هر جایی از دیواره رحم بچسبد .هر چقدر جفت در ناحیه پایین تر قرار بگیرد در صد خطر به مراتب افزایش می یابد و ممکن است سبب درد و خونریزی  در طول بارداری شود . تشخیص پزشک در این موارد لازم است تا با کمک سونوگرافی داده شود .در صورتی که موقعیت جفت به گونه ای باشد که احتمال خطر وجود نداشته باشد ،مادر می تواند با استراحت مطلق و عدم نزدیکی ،سبب شودکه جفت به مرور زمان تغییر حالت دهد و در سمت بالاتر قرار بگیرد .

جفت-سر-راهی

انواع جفت سر راهی

جفت سر راهی جزئی

در صورتی که جفت سر راهی جزئی باشد به این معنی است که تمام سیستم داخلی را پوشش می دهد و تنها جزئی از رحم  شامل آن نمی شود . جفت سر راهی جزئی می تواند دو حالت را ایجاد کند :

جفت سر راهی مارجینال

در جفت سر راهی مارجینال جفت حاشیه دهانه رحم را پوشش می دهد

جفت سر راهی جانبی

اگر جفت تنها بخشی از دریچه گردن رحم را پوشش دهد ، به آن جفت سر راهی از نوع جانبی گفته می شود

جفت سر راهی مرکزی

می توان گفت از خطر ناک ترین  حالت که نیاز به مراقب های بیشتر دارد ،جفت سر راهی مرکزی می باشد ، در این حالت جفت در لوله قرار گرفته است  و کل رحم را پوشش می دهد .

جفت سر راهی ضعیف

این نوع از جفت به این معنی است که جفت تنها نزدیک به دهانه رحم قرار داد و باعث مسدود شدن آن شده است .

با استفاتده از سونوگرافی در دوران بارداری  می توان انواع جفت را تشخیص داد .

سونوگرافی به عنوان یکی از روش های تشخیصی و درمانی دقیق شناخته شده است ،می توان با کمک سونوگرافی بارداری به دور از استرس داشته باشید . برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های زیر تماس بگیرید :02144232838 – 02144255503 – 02144255504

به چه دلایلی جفت سر راهی ایجاد می شود؟

گاهی دلایل بسیاری می توانند عامل تشکیل جفت سر راهی در طول بارداری شوند  از جمله این دلایل شامل :

  • سابقه جراحی های رحمی
  • ابتلا به عفونت های رحمی
  • ابتلا به تومور های بدخیم  سرطانی
  • سابقه کورتاژ
  • آندومتریوز
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی
  • خانم هایی که در سن بالای 35 سال بارداری می شوند

تمام این موارد می تواند دلیلی برای ایجاد جفت سر راهی در دوران بارداری شود .

درمان جفت سر راهی

درمان و مراقبت از جفت سر راهی بسته به موقعیت آن دارد ،بعد از تشخیص جفت سر راهی  و بررسی موقعیت آن با کمک سونوگرافی روش درمان و مراقبت تعیین می شود .

در صورتی که مادر سابقه خونریزی های شدید در طول دوران بارداری را نداشته باشد ،جراحی سزارین لزومی ندارد .

در صورتی که خونریزی بعد از هفته 24 بارداری آغاز  شود ممکن است خطرناک باشد و سبب آسیب به جنین و یا مادر گردد در نتیجه در این موارد انجام جراحی ضروری می باشد .

توصیه می گردد اگر جفت سر راهی در موقعیتی قرار دارد که با مراقبت های لازم بتوان به مرور زمان سبب جابه جایی جفت شوید موارد زیر را در نظر بگیرید .

  • اجتناب از هر گونه استرس و عصابیت
  • اجتناب از هر گونه انقباضات رحمی

در نتیجه مادران با این عارضه لازم است تا در طول دوران بارداری مراقبت های ویژه ای را اعمال کنند .

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان

سونوگرافی بارداری دو قلو

پایین بودن جفت جنین

غربالگری در دوران بارداری

سونوگرافی

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان