زمان مطالعه: 8 دقیقه

حاملگی خارج از رحم ، شاید این کلمه برای شما کمی عجیب باشد که ، چطور این اتفاق می افتد که بارداری خارج از رحم بخواهد رخ دهد. اصولا قرار بر این است که جنینی که تشکیل می شود ، در رحم به وجود آید و رشد کند و در زمان خاصی ، آن باروری و زایمان را از طریق رحم داشته باشیم. در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان ، بهترین سونوگرافی در غرب تهران می توانید تست های تشخیصی برای بارداری خارج از رحم را انجام دهید.

حاملگی خارج از رحم

یکی از عوارضی که در بارداری اتفاق می افتد ، بارداری خارج از رحم است. بارداری خارج از رحم یعنی اینکه یک حاملگی در محیطی غیر از رحم اتفاق می افتد ، که شایع ترین محل آن در لوله های رحم است . اهمیت آن این است که هنوز هم در دنیا یکی از علل مرگ و میر در دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته ، بارداری خارج از رحم است .

آنچه در این حادثه مهم است بدانید ، که در ابتدای باروری اتفاق می افتد ، و بدین صورت نیست که حاملگی در رحم باشد و بعد جابجا شود . همین طور که می دانید جنین در داخل لوله های رحمی تشکیل می شود و قاعده آن ، این است که بتواند خود را به تدریج برساند ، به داخل رحم و این سیر را باید بتواند انجام دهد.

حاملگی خارج از رحم چیست ؟

حامگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که ، یک تخم بارور در خارج از رحم رشد کند. تقریباً تمام بارداری های خارج از رحم ، بیش از 90 درصد ، در لوله فالوپ اتفاق می افتد.

این امر ، با پیشرفت بارداری ، باعث ترکیدن (پارگی) لوله فالوپ می شود. این پارگی می تواند باعث خونریزی داخلی جدی شود. این اتفاق یک موقعیت اضطراری و تهدید کننده زندگی فرد است ، که به جراحی فوری نیاز دارد.

فاکتورهای خطر بارداری خارج از رحم چیست ؟

فاکتورهای خطر برای بارداری خارج از رحم ، شامل موارد زیر می باشند :

  • بارداری های قبلی خارج از رحم
  • جراحی قبلی لوله فالوپ
  • جراحی قبلی شکم و لگن
  • عفونت های انتقال یافته خاص در اثر روابط جنسی (STI)
  • بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز

فاکتورهای خطر دیگر ، که می تواند خطر بارداری خارج از رحم در خانم ها را افزایش دهند ، شامل موارد زیر می باشند :

  1. استعمال سیگار
  2. سن بالاتر از 35 سال
  3. سابقه ناباروری
  4. استفاده از تکنولوژی تولید مثل کمکی ، مانند باروری آزمایشگاهی

در حدود نیمی از زنان دارای بارداری خارج از رحم ، فاکتورهای خطر مشخصی ندارند. زنان فعال از نظر جنسی ، باید در خصوص تغییرات در بدن ، بخصوص در صورت تجربه علائم بارداری خارج از رحم ، مراقب باشند.

علائم بارداری خارج از رحم چیست ؟

در ابتدا ، یک بارداری خارج از رحم ، چیزی شبیه به بارداری عادی با علائم مشابه ، مانند عدم قائدگی ، سینه های حساس ، یا دل درد بنظر می رسد. علائم دیگر شامل موارد زیر می باشند :

  • خونریزی ناهنجار واژنی
  • درد در ناحیه پایین کمر
  • درد ملایم در شکم و لگن
  • گرفتگی ملایم در یک پهلو یا لگن ها

در این مرحله ، تشخیص این مطلب که آیا شما یک بارداری نرمال یا یک بارداری خارج از رحم را تجربه می کنید ، دشوار می باشد. خونریزی غیرعادی و درد لگن ، باید به متخصص زنان ، گزارش داده شود.

وقتی بارداری خارج از رحم پیشرفت می کند ، علائم جدی تر ، بخصوص در صورت پارگی لوله فالوپ ، اتفاق می افتند. این علائم شامل موارد زیر می باشند :

  1. درد شدید ناگهانی در شکم و لگن
  2. درد کتف
  3. ضعف ، سرگیجه یا غش

یک لوله فالوپ پاره شده ، می تواند به خونریزی داخلی تهدید کننده زندگی منجر شود. اگر احساس درد ناگهانی و شدید ، درد کتف ، یا ضعف می کنید ، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

علت حاملگی خارج از رحم

از جمله علل های که سبب می شود ، تا بارداری خارج از رحم رخ دهد عبارتند از:

در خانم های که اشکال در لوله دارند ، یعنی سابقه عمل جراحی در لگن داشته اند به طور مثال : آندومتریوز ، عفونت های لگنی ، آپاندیسیت داشته اند که عمل شده اند ، و هر عمل جراحی که بر روی لگن واقع شود ، می تواند باعث ایجاد چسبندگی در لوله و تخمدان ها و در نتیجه ایجاد بارداری خارج از رحم شود.

حتی خانمی که لوله های رحمی خود را بسته اند و در این صورت اگر باردار شوند ، احتمال بارداری خارج از رحم در این افراد بیشتر است . همچنین افرادی که مشکل نازایی دارند و از داروها و روش های ivf برای درمان نازایی استفاده کرده اند ، هم احتمال بارداری خارج از رحم در این افراد بیشتر است.

حاملگی خارج از رحم ، چگونه تشخیص داده می شود ؟

اگر علائمی از پارگی لوله فالوپ مشاهده نشد ، ولی متخصص زنان به بارداری خارج از رحم در شما ، مشکوک بود ، باید اقدامات زیر انجام شود :

  • آزمایش لگن انجام می شود
  • یک آزمایش اولتراسوند ، برای مشاهده این مطلب که بارداری خارج از رحم در کجا ، در حال پیشرفت و رشد می باشد ، انجام می شود.
  • خون شما برای بررسی هورمون بارداری ، یعنی گونادوتروپین کوریونیک انسانی( Bhcg ) ، تست می شود.

تشخیص حاملگی خارج از رحم با سونوگرافی

بارداری خارج از رحم با آزمایش خیلی ساده و انجام سونوگرافی تشخیص داده می شود ، که آیا این بارداری ، داخل رحم و یا خارج از رحم رخ داده است . اگر بارداری خارج از رحم را بتوانیم خیلی زود تشخیص دهیم ، بسیار راحت با استفاده از یکسری داروها و بدون عمل جراحی قابل درمان است .

آیا بارداری خارج از رحم در آزمایش خون مشخص می شود ؟

معمولا عدد بتای افرادی که بارداری خارج از رحم دارند ، در آزمایش کم است و احتمالا روی صد تا دویست می باشد ، و مهم تر از این مسئله افزایش میزان عدد بتا است . به طور معمول در بارداری های طبیعی ، عدد بتا ظرف مدت زمان 48 ساعت دو برابر می شود ، و در صورتی که در برخی از افراد این افزایش و دو برابر شدن کم باشد ، پزشک به بارداری خارج از رحم مشکوک می شود ، و درخواست آزمایش مجدد در 48 ساعت بعد از فرد دارد.

بارداری خارج از رحم ، چگونه درمان می شود ؟

بارداری خارج از رحم را نمی توان جابجا کرده یا به داخل رحم انتقال داد ، بنابراین این امر همیشه نیاز به درمان دارد. دو روش برای درمان بارداری خارج از رحم ، مورد استفاده قرار می گیرد : دارو و جراحی. چندین هفته پیگیری برای هر نوع درمان ، مورد نیاز است.

چه داروهایی برای درمان بارداری خارج از رحم ، مورد استفاده قرار می گیرد ؟

رایج ترین داروی استفاده شده در بارداری خارج از رحم ، متوترکسات می باشد. این دارو ، از رشد سلول ها جلوگیری کرده و بدین ترتیب ، بارداری خاتمه می یابد. سپس ، بارداری در یک دوره 4 تا 6 هفته ای ، توسط بدن جذب می شود. در این روند ، نیازی به برداشتن لوله فالوپ نمی باشد.

چه زمان از دارو برای درمان بارداری خارج از رحم استفاده می شود ؟

داروی متوترکسات را در صورتی می توان استفاده کرد که ، بارداری باعث پاره شدن لوله فالوپ نشده باشد. چندین فاکتور برای تصمیم گیری در خصوص مصرف متوترکسات ، در نظر گرفته می شود.

یکی از مهمترین فاکتورها ، توانایی شما برای پیگیری با تست های خون می باشد ، که سطوح Bhcg خون شما را کنترل می نماید. اگر در دوران شیردهی هستید ، یا مشکلات سلامتی خاصی دارید ، نمی توانید از متوترکسات استفاده کنید.

حاملگی خارج از رحم

متوترکسات چگونه استعمال می شود ؟

متوترکسات ، اغلب از طریق تزربق در یک دوز ، مصرف می شود. قبل از اینکه این دارو را مصرف کنید ، تست های خون برای اندازه گیری سطح Bhcg، و عملکرد های اندام های خاص ، انجام می شود.

اگر سطوح Bhcg بعد از دوز اول ، به اندازه کافی کاهش نیافته باشد ، دوز دیگر متوترکسات ، تجویز می شود. شما باید تا زمانی که Bhcg در خون شما یافت نشود ، جلسات پیگیری را با دقت دنبال کنید.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف متوترکسات چیست ؟

مصرف متوترکسات می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. بیشتر زنان ، دارای درد شکم می باشند. خونریزی واژنی یا لکه بینی نیز گاهی رخ می دهند. دیگر عوارض جانبی شامل موارد زیر می باشد :

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه

پیگیری از سوی متخصص زنان ، تا زمان تکمیل درمان با متوترکسات ، الزامی می باشد. خطر پارگی لوله فالوپ ، تا زمان به پایان رسیدن درمان ، همچنان وجود دارد. در صورت داشتن علائم پارگی از قبیل درد ناگهانی شکم ، درد کتف یا ضعف ، بلافاصله به متخصص خود مراجعه کنید.

در طول مصرف متوترکسات ، از چه اقداماتی باید اجتناب نمود ؟

در طول درمان با متوترکسات ، از موارد زیر اجتناب کنید :

  1. ورزش سنگین
  2. روابط جنسی
  3. مصرف الکل
  4. ویتامین ها و غذاهایی که حاوی اسیدفولیک می باشند. مانند برخی از غذاها شامل غلات غنی شده ، نان و پاستای غنی شده ، بادام زمینی ، سبزیجات دارای برگ سبز تیره ، آب پرتقال و لوبیا و … .
  5. داروهای مسکن تجویز شده و داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن. این داروها می توانند بر روی روش تاثیر عملکرد متوترکسات در بدن ، اثر بگذارند.
  6. غذاهایی که تولید گاز کرده ، و باعث ناراحتی و پنهان شدن ، درد ناشی از پارگی احتمالی لوله فالوپ می شود.
  7. قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید ؛ متوترکسات ، می تواند باعث حساسیت به نور خورشید شود.

چه زمانی از جراحی برای درمان بارداری خارج از رحم ، استفاده می شود ؟

اگر بارداری خارج از رحم ، باعث پارگی لوله فالوپ شود ، جراحی فوری مورد نیاز است. گاهی اوقات ، جراحی حتی در صورت پاره نشدن لوله فالوپ نیز مورد نیاز است. در این موارد ، بارداری خارج از رحم را می توان از لوله برداشت. گاهی کل لوله نیز همراه با بارداری برداشته می شود.

جراحی چگونه انجام می شود ؟

جراحی معمولاً با لاپاروسکوپی انجام می شود. در این روند ، یک اسلندر ، دوربین چراغ داری که در برش های کوچک شکم وارد می شود ، مورد استفاده قرار می گیرد. این روند در بیمارستان با بیهوشی عمومی انجام می پذیرد.

عوارض جانبی و خطرات جراحی چیست ؟

متخصص زنان با شما درباره عوارض جانبی و خطرات جراحی بارداری خارج از رحم ، صحبت می کند. این عوارض جانبی ، شامل درد ، خستگی ، خونریزی و عفونت می باشند.

بعد از درمان ، چه احساسی خواهید داشت ؟

صرف نظر از نوع درمان استفاده شده ، به مدت چندین هفته ، در حین ریکاوری ، احساس خستگی می کنید. گاهی درد شکم نیز تجربه می شود. اگر درد با داروی مسکن تسکین پیدا نکرد ، با متخصص زنان ، تماس بگیرید.

افت سطح Bhcg بعد از درمان بارداری خارج از رحم ، زمانبر است. گاهی برای مدتی ، احساس می کنید هنوز باردار هستید. بازگشت به حالت نرمال ، چند سیکل قائدگی طول می کشد.

حاملگی خارج از رحم

چرا باید بعد از بارداری خارج از رحم ، تحت حمایت روانی قرار بگیرید ؟

برای برخی از زنان ، بارداری خارج از رحم ، می تواند روان تکانشی باشد. گاهی شما درگیر احساسات شدید می شوید. بر روی کنترل احساسات خود ، وقت بگذارید. مشاوره ، می تواند مفید باشد.

آیا جراحی خارج از رحم بر روی بارداری های بعدی اثر می گذارد ؟

وقتی شما یکبار بارداری خارج از رحم داشته باشید ، در معرض خطر بیشتر تکرار آن قرار دارید. در طول بارداری های بعدی ، نسبت به علائم بارداری خارج از رحم ، تا زمان تائید زمان مناسب بارداری بعدی از سوی متخصص زنان ، مراقب و هوشیار باشید.