زمان مطالعه: 3 دقیقه

فیبروم رحم

فیبروم یا میوم های رحم توده های خوش خیم شایعی هستند، که خوشبختانه احتمال بدخیمی آن بسیار نادر و نزدیک به صفر است . فییبروم یک بافت خوش خیم از جنس بافت رحم است که معمولا چهل تا پنجاه درصد زنان در سنین باروری به این مشکل مبتلا هستند . از روش های مناسب برای تشخیص این بیماری می توان به انجام سونوگرافی اشاره نمود . باید توجه داشت که این بیماری اصولا دارای علائم خاصی نمی باشد .

درمان فیبروم رحم

درمان فیبروم رحم

علل ایجاد فیبروم های رحمی

یکی از عوامل تشکیل فیبروم های رحمی ژنتیک می باشد در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ایجاد ناباروری و سایر مشکلات در بانوان گردد . خطر ابتلا به این بیماری در زنانی که وزن بالای دارند خیلی بالا است و در مقابل آن خطر ابتلا به این بیماری در زنانی که بچه دار شده اند کمتر است .

علائم بروز فیبروم های رحمی

فیبروم ها از عضلات صاف رحم منشا می گیرند، این بیماری غالبا بدون علامت می باشد . گاهی ممکن است فردی سال ها به این بیماری مبتلا باشد ولی به علت عدم داشتن علائم هیچ اطلاعی از بیماری خود نداشته باشد . اما گاهی نیز علائمی ممکن است برای بیمار ایجاد شود، از جمله :

  • خون ریزی های شدید قاعدگی یا خونریزی های با فواصل کوتاه
  • درد های شدید زیر شکم
  • احساس سنگینی در لگن
  • کم خونی ناشی از خونریزی های شدید قاعدگی

درمان فیبروم رحم

به طور معمول فیبروم های رحم در مواقعی که بدون علامت هستند نیاز به درمان خاصی ندارند و تنها با انجام سونوگرافی های سالانه و گاهی شش ماه یک بار می توان سرعت رشد فیبروم ها را کنترل کرد .

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی قبل از جراحی می توانیم با انجام سونوگرافی های پیشرفته سه بعدی واژینال شدت بیماری را تشخیص دهیم و به بیمار اعلام نماییم که آیا در جراحی نیاز به برداشتن رحم هست یا خیر .

سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان دارویی

 معمولا فیبروم های رحمی درمان دارویی ندارند اما گاهی در سنین بالا آمپول های تجویز می شود . در طی بیست سال اخیر آمپولی برای پیشگیری از پیشرفت فیبروم جهت درمان استفاده می شود که به صورت یک و سه ماه تزریق می کنند این نوع آمپول ها بر روی هورمون های جنسی تخمدان فرد تاثیر می گذارد و موجب کنترل رشد فیبروم ها می شود . شایان ذکر است، از درمان های دارویی در شرایط خاصی استفاده می شود .

 درمان فیبروم رحم با جراحی

جراحی فیبروم ها به دو صورت باز و بسته می باشد . این جراحی با لاپاراسکوپ و هیستروسکوپ انجام می گردد . نوع جراحی فیبروم ها با توجه به شرایط بیمار و شدت عارضه متفاوت می باشد . در جراحی لاپاراسکوپ معمولا شدت چسبندگی بسیار کمتر و نزدیک به صفر می باشد .

نتیجه گیری

زمینه فیبروم های رحمی ژنتیکی است و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در خانواده آن ها هم این بیماری دیده می شود و باید حداقل سالی یک بار سونوگرافی انجام دهند و در مواردی خاصی حتی انجام سونوگرافی دو بار در سال ضروری است .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله :

کیست تخمدان

تخمدان پلی کیستیک

سرطان تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان