زمان مطالعه: 3 دقیقه

سونوگرافی کلیه

دستگاه ادراری درمردان و زنان از دو کلیه، دو میزنای ( حالب )، مثانه و پشابراه تشکیل شده است. اصولا همه بخش های دستگاه ادراری از طریق سونوگرافی قابل بررسی می باشد، ولی حالب های طبیعی معمولا به دلیل این که قطر بسیار کمی داشته و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند، در سونوگرافی قابل دید نمی باشند. در این مقاله با سونوگرافی کلیه و روش انجام آن آشنا می شوید. سونوگرافی کاربردهای بسیاری در بررسی دستگاه ادراری داشته که از آن جمله می توان به بزرگ شدن کلیه ها به دلیل پس زدن ادرار ناشی از انسداد با سنگ یا سایر توده ها، بررسی تومورها، کیست ها و آبسه های کلیه، بررسی اندازه کلیه در بیماران پیوند کلیه، ارزیابی پروستات و مثانه اشاره کرد. سونوگراکرافی یکی از روش تصویربرداری ست که تقریبا هیچ ضرری برای بدن ندارد، زیرا از اشعه ایکس استفاده نمی شود. امواج مورد استفاده در سونوگرافی از جنس امواج فراصوتی و در واقع صدا هستند و به دلیل داشتن فرکانس بالا قابل شنیدن نیستند. با این حال خاصیت صوت را داشته و با برخورد به موانع منعکس می شوند. برای انجام سونوگرافی کلیه  بیمار بر روی تخت دراز کشیده و پزشک متخصص ژل خاصی را برناحیه خارجی شکم بر روی پوست بیمار قرار می دهد، سپس توسط پروپ که روی اندام بیمار قرار می دهد امواج را به بدن می تاباند این دستگاه توسط سیمی به دستگاه مرکزی سونوگرافی متصل است. باز تابش این امواج از طریق یک کامپوتر تجزیه و تحلیل شده و به تصویر تبدیل می شود.

روش انجام سونوگرافی کلیه

روش انجام سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه به چه دلایلی انجام می شود؟

سونوگرافی کلیه جهت ارزیابی و بررسی اندازه، محل، شکل کلیه ها و اندام های مرتبط همچون حالب و مثانه استفاده می گردد. سونوگرافی می تواند کیست، تومور، آبسه، انسداد، تجمع مایع و عفونت در درون یا اطراف کلیه ها را تشخیص دهد. همچنین سنگ کلیه و حالب از طریق سونوگرافی قابل تشخیص می باشد. سونوگرافی کلیه ممکن است جهت کمک در قرار دادن سوزن در بیوپسی ( نمونه برداری از یک بافت) برای تخلیه مایع از کیست و آبسه کلیه و برای تشخیص جریان خون به کلیه از طریق سرخرگ و رگ های خونی کلیه انجام شود. سونوگرافی کلیه پس از پیوند کلیه برای بررسی میزان موفقیت پیوند نیز انجام می شود. همچنین سونوگرافی کلیه می تواند به علت های مختلف و بسته به تصمیم پزشک برای بیمار تجویز شود.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

نکات لازم برای انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری

برخی نکات لازم برای انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری عبارتند از:

  • احتمالا پزشک از شما بخواهد تا پیش از از انجام این آزمایش تا حد امکان آب بیشتری بنوشید.
  • مثانه خود را پر نگه داشته و در صورت لزوم بعد از انجام سونوگرافی مثانه خود را خالی نمایید. برای اینکه مثانه خود را پر کنید باید در اتاق انتظار مقدار زیادی آب بنوشید.
  • در صورتی که بیمار سوند ادراری دارد یک ساعت قبل از انجام سونوگرافی مجرای سوند کلامپ می شود تا مثانه برای انجام سونوگرافی پر باشد.
  • در بیشتر موارد، اگر پزشک از شما نخواهد که ناشتا باشید، می توانید قبل از انجام سونوگرافی غذا بخورید. ولی در برخی موارد خاص پزشک از شما می خواهد تا پیش از انجام سونوگرافی رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • برای انجام سونوگرافی از مسکن استفاده نکنید.
  • پیش از سونوگرافی لباس راحت بپوشید. تکنسین باید نوعی ژل روی پوست بمالد که این ژل به هدایت امواج صوتی کمک می نماید.