زمان مطالعه: 2 دقیقه

سونوگرافی تشخیص بیماری های زنان

سونوگرافی یکی از راه هایی است که در تشخیص بیماری های زنان استفاده می شود، که به این روش اکو گرافی، پژواک نگاری و یا صوت نگاری نیز گفته می شود. شایان ذکر است که سونوگرافی یک روش تشخیصی است که هیچ گونه عوارض یا تاثیر منفی بر بیمار ندارد، به دلیل اینکه سونوگرافی بر اساس امواج فراصوت برای بررسی بافت های تحتانی از جمله عضلات و سایر اندام داخلی بدن انجام می گیرد.

سونوگرافی-تشخیص-بیماری-های-زنان

سونوگرافی در تشخیص بسیاری از بیماری های زنان کاربرد دارد که در اینجا به آن ها پرداخته می شود:
• درد ناحیه لگن: درد در ناحیه لگن می تواند ناشی از آندومتریوز، فیبروم رحم، عفونت دستگاه ادراری و یا مشکلات تخمک گذاری باشد. سونوگرافی می تواند کمک فراوانی به تشخیص علت درد در ناحیه لگن کند.
• خونریزی غیرطبیعی واژینال: خون ریزی غیرطبیعی واژن یکی از شایع ترین شکایاتی است که زنان مطرح می نمایند. این علامت می تواند نشانه بیماری های وسیعی باشد، که بسته به سن و زمان وقوع آن، متفاوت می باشد.
• حاملگی خارج از رحم: معمولا حاملگی خارج از رحم در لوله های فالوپ رحم اتفاق می افتد، که با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.
• بررسی مشکلات ناباروری: بعضی از مشکلات ناباروری از جمله کیست تخمدان، چسبندگی رحم، آندومتریوز تخمدان و… را می توان با استفاده از سونوگرافی تشخیص داد.
• کیست و یا فیبروم های رحم: کیست تخمدان و فیبروم رحم یا همان تومور های خوش خیم رحم، نیز از دلایل ناباروری در زنان می باشند. تومور خوش خیم رحم می تواند سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت ها را درگیر نماید.
• مشاهده هرگونه تغییرات رحمی هنگام بارداری: بعضی مواقع برخی از تغییرات رحمی می تواند باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود. علائمی مثل سرویکس باز و یا رحم بزرگ و نرم می تواند باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین شود، که این تغییرات بوسیله سونوگرافی قابل تشخیص می باشند.
• تشخیص مکان قرار گیری آی یو دی: وضعیت و مکان قرار گیری آی یو دی فقط از طریق انجام سونوگرافی قابل تشخیص است و وضعیت آن با معاینه قابل بررسی نمی باشد. بلکه فقط نخ آی یو دی در رحم قابل رویت است. اما پوزیشن آی یو دی با معاینه قابل تشخیص نمی باشد.
• بررسی نواقص مادرزادی جنین: سونوگرافی وسیله ای بسیار مناسب برای تشخیص مشکلات مادرزادی جنین در داخل شکم مادر می باشد. چرا که با استفاده از سونوگرافی عیب های خلقی جنین مشخص خواهد شد.

برخی از مطالب مفید ،مهر ایرانیان سونوگرافی خوب در غرب تهران

چسبندگی جفت

سونوگرافی داپلر

کیست سینه

پایین بودن جفت جنین

بیوپسی پستان

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان