زمان مطالعه: 3 دقیقه

درباره سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی دستگاه ادراری : دستگاه ادراری ، متشکل از کلیه ، حالب ، مثانه و پیشابراه می باشد. به طور کلی تمامی بخش های دستگاه ادراری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص هستند ؛ اما لازم به ذکر است که حالب طبیعی معمولا از آن جا که قطر بسیار کمی دارد و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند ، در سونوگرافی دیده نخواهد شد.

کاربردهای سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی ، کاربردهای متعددی در بررسی دستگاه ادراری دارد که از جمله کاربردهای آن ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • بررسی تومورها
  • کیست ها و آبسه های کلیه
  • ارزیابی پروستات و مثانه
  • بررسی انداه کلیه در بیماران پیوند کلیه
  • هیدرونفروز ناشی از انسداد سنگ یا دیگر توده ها

توجه داشته باشید که برای سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار ( شامل بررسی پروستات و مثانه ) حتما باید مثانه پر باشد. در صورت داشتن سوند فولی حتما کلامپ شود. برای بررسی مثانه و مجاورت آن نیز باید مثانه پر باشد؛ اما مثانه لبریز از ادرار ( به شدت پر ) به علت پس زدن ادرار به حالب و سیستم جمع کننده ادرار و لگنچه  های کلیه ممکن است منجر به اشتباه در تشخیص شود. گاهی لازم است که مثانه در دو حالت پر و پس از تخلیه ( مثلا برای بررسی بزرگی پروستات ) سونوگرافی شود.

سونوگرافی دستگاه ادراری

سونوگرافی دستگاه ادراری

در بیماران مبتلا به درد حاد پهلو، سونوگرافی می تواند در شناسایی هیدرونفروز ناشی از سنگ، کمک کند بایستی به خاطر داشت که هیدرونفروز یک طرفه یا بدون همراهی با هماچوری ممکن است ناشی از فشار خارجی، ناشی از خونریزی یا خود آنوریسم شکمی و یا سایر توده ها باشد. در بیمارانی که احتباس ادرار ثانویه به انسداد خروجی مثانه ( مثل بزرگی پروستات )، هیدرونفروز دو طرفه دیده می شود.

در بیماران مبتلا به درد پهلو به همراه وجود پیوری ( افزایش WBC و چرک در ادرار )، بررسی بیماران از نظر وجود انسداد، سنگ، یا آبسه برای تعیین نیاز به دخالت بیشتر یا تصویر برداری تکمیلی نقش اساسی دارد.

درد قسمت تحتانی و راست شکم

مواردی از پاتولوژی های مربوط به شکم حاد، موجب درد در ناحیه تحتانی و راست شکم شده و سونوگرافی می تواند در بررسی سریع آنها نقش داشته باشد. در خانم هایی که با شروع حاد درد شدید به قسمت تحتانی شکم مراجعه می کنند، پاره شدن حاملگی خارج رحمی ، پیچش یا تورشن تخمدان، و کیست هموراژیک تخمدان بایستی اولین موارد شک بالینی باشد.

سونوگرافی روش تصویر برداری انتخابی برای بررسی موارد درد شدید و حاد در ناحیه تحتانی و راست شکم است. همین طور، موارد کمتر اورژانسی، نظیر کیست هموراژیک تخمدان را نیز می تواند مشخص کند. در بیماران مبتلا به درد حاد سمت راست شکم که به ناحیه کشاله ران پهلو تیر می کشد، سونوگرافی کلیه بایستی برای ارزیابی از نظر هیدرو نفروز ناشی از سنگ مسدود کننده حالب انجام شود.

 برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

درد شکم در کودکان

سونوگرافی در کودکان نسبت به گروه های سنی دیگر اهمیت بیشتری دارد. به دلیل عدم استفاده از اشعه یونیزان، سونوگرافی وسیع تشخیص ارزشمندی در بررسی اولیه کودکان است.

در شیرخواران کمتر از 6 ماه مبتلا به استفراغ مکرر، تنگی دریچه پیلور موضوعی است که با سونوگرافی هیپرتروفی عضله پیلور را تشخیص داد.