زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه انجام سونوگرافی

در سونوگرافی تصاویر با استفاده از امواج فراصوت (امواج صوتی با بسامد بالا و غیر قابل شنیدن) ایجاد می شوند . در این روش، وسیله ای موسوم به مبدل را بر روی پوست حرکت می دهند و در برخی موارد آن را به داخل منافذ بدن مثل مهبل و راست روده وارد می کنند و با آن امواج فراصوت را به داخل بدن ارسال می نمایند و هرکجا که بافت های با تراکم مختلف به هم می رسند یا هر جا که بافت کنار مایع قرار دارد، امواج منعکس می شوند . مبدل، این امواج را دریافت و آنها را به رایانه منتقل می کند تا تصاویری بر روی نمایشگر ایجاد شود . این تصاویر مرتب در حال تغییر هستند و بنابراین می توان حرکت را هم مشاهده کرد . پزشکان اغلب از سونوگرافی برای مشاهده جنین در رحم یا دیواره ها و دریچه های قلب یا شناسایی ناهنجاری هایی همچون مشکلات کبد، کیسه صفرا و کیست و سنگ کلیه استفاده می کنند . از روش مرسوم به سونوگرافی داپلر که جهت و سرعت جریان خون را نشان می دهد . برای شناسایی مشکلاتی همچون تنگی سرخرگ ها یا لخته های سیاهرگی استفاده می کنند .

نحوه انجام سونوگرافی

نحوه انجام سونوگرافی

چگونگی سونوگرافی

ژلی را روی پوست می مالند تا مبدل بهتر با پوست تماس پیدا کند . سپس مبدل را روی ناحیه ای که می خواهند بررسی کنند، حرکت می دهند . تصاویر حاصل از ساختارهای داخلی بدن، بر روی نمایشگر مشاهده می شود .

سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی فاقد هرگونه خطر است . سونوگرافی به پزشک اجازه می دهد تا مشکلات و بیماری ها بدون نیاز به برش تشخیص داده شود . بر خلاف سایر تکنیک های تصویربرداری، در سونوگرافی از هیچ تابشی استفاده نمی شود . به همین دلیل، روش ترجیحی برای مشاهده یک جنین در طول بارداری است . سونوگرافی نیز یک روش مفید برای هدایت جراحان در طی مراحل پزشکی خاص، مانند:  بیوپسی است .

آماده سازی قبل از انجام سونوگرافی

  • مراحل انجام برای آماده سازی سونوگرافی به ارگان مورد نظر بستگی دارد .
  • پزشک شما ممکن است به شما هشدار دهد تا 8 تا 12 ساعت قبل از سونوگرافی غذا های پرچرب مصرف نکنید، مخصوصا اگر قرار است شکم مورد بررسی قرار گیرد . مواد غذایی پرچرب می تواند امواج صوتی را مسدود کند، و برای تکنسین برای دریافت تصویر واضح مشکل ایجاد نماید .
  • اطمینان حاصل کنید که در مورد هر یک از داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های گیاهی که مصرف می نمایید، به پزشک خود اطلاع دهید .
  • مهم است که دستورالعمل های دکتر خود را دنبال کنید و از هر گونه سؤالی که ممکن است قبل از این روش داشته باشید، بپرسید .

سونوگرافی در دوران بارداری

سونوگرافی روشی بی خطر و بدون درد است . در طی بارداری از سونوگرافی برای مشاهده تصاویر دقیقی از جنین استفاده می شود . اکثر زنان در دوران بارداری حداقل به ۴ بار سونوگرافی احتیاج دارند . سونوگرافی معمول، تعداد جنین ها، محل جفت و حجم مایع آمنیوتیک ( مایعی که اطراف جنین را در داخل رحم قرار گرفته است ) را مشخص می کند . در ابتدای بارداری سونوگرافی می تواند محل بارداری و تعداد قل ها را نشان دهد و از نیمه دوم بارداری به بعد سلامت جنین را از نظر ناهنجاری های قلبی یا دستگاه عصبی، وضعیت قرارگیری جفت و مشکلات پزشکی دیگر نشان دهد . این روش بین پنج تا بیست دقیقه طول می کشد .

سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

سونوگرافی داپلر

در سونوگرافی داپلر، از امواج فراصوتی با فرکانس بالا برای بررسی سرعت و جهت جریان خون در رگ ها استفاده می شود . معمولا این روش سونوگرافی برای بررسی تنگی یا بسته بودن سرخرگ ها یا سیاهرگ ها مورد استفاده قرار می گیرد . یک مبدل، امواج صوتی را به سوی رگ های خونی می تاباند و بازتاب امواج را دریافت می کند . سپس اطلاعات به دست آمده را به رایانه منتقل می کند تا تصویری از جریان خون تشکیل شود .

نحوه انجام سونوگرافی داپلر

مبدل را روی پوست گذاشته، بر روی رگ ها حرکت می دهند . یک مبدل، امواج فراصوتی را می تاباند و بازتاب های حاصل از رگ های تحت بررسی را دریافت می کند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله :

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی دوران بارداری

سونوگرافی ترانس واژینالی

سونوگرافی سینه