زمان مطالعه: 3 دقیقه

ماموگرافی

ماموگرافی یک وسیله غربالگری از پستان است که دارای اشعه ایکس می باشد . در واقع یکی از بهترین روش های تشخیص زودهنگام سرطان پستان ماموگرافی می باشد .

برخی از متخصصان بر این باورند که افراد بالای چهل سال می بایست انجام سالیانه ماموگرافی را فراموش نکنند و غربالگری منظمی داشته باشند .

نکاتی مهم درباره ماموگرافی

نکاتی مهم درباره ماموگرافی

بهترین زمان انجام ماموگرافی

یکی از دغدغه های افرادی که می بایست ماموگرافی را انجام دهند زمان مناسب آن می باشد . ماموگرافی را باید یک هفته پس از اتمام دوره قاعدگی انجام شود . یکی از دلایل انجام ندادن ماموگرافی در دوران قاعدگی و نزدیک این دوران حساس بودن سینه هاست و همین امر می تواند موجب احساس ناراحتی در فرد شود، اما زمانی که فرد در سنین یائسگی قرار دارد دیگر زمان انجام آن تفاوت چندانی نخواهد داشت .

چه افرادی می بایست ماموگرافی انجام دهند ؟

همان طور که می دانید ماموگرافی یک روش تشخیصی است که در صورت داشتن نشانه های همچون ذیل بهتر است این روش انجام گیرد .

  • داشتن یک برجستگی در زیر بغل
  • داشتن یک غده در پستان
  • بافت چاله ای
  • تغییر در اندازه بافت سینه
  • تورفتگی در نوک سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • درد پستان
  • قرمزی و خارش در سینه

اکثر افراد تصور می کنند که تنها زنان به بیماری سرطان پستان مبتلا می شوند در صورتی که چنین نیست و مردان هم می توانند به این بیماری مبتلا شوند اما احتمال درصد ابتلا مردان به نسبت زنان کمتر خواهد بود .

اقدامات قبل از انجام ماموگرافی

ماموگرافی یک روش تشخیصی است که بایستی قبل از انجام آن نکاتی را مدنظر داشته باشید، طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از ضدتعریق می تواند بر روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد لذا بهتر است در زمان انجام ماموگرافی از ضد تعریق ها به هیچ عنوان استفاده نگردد و همچنین لازم است در این زمان از کرم ها بر روی سینه استفاده نشود . در صورت اینکه در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید بهتر است رادیولوژیست خود را در جریان آن قرار دهید .

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

 

در طول ماموگرافی چه اتفاقی می افتد ؟

هنگام انجام ماموگرافی پوشیدن لباس مخصوص و نداشتن زیورآلات ضروری است . طی انجام ماموگرافی هر کدام از سینه ها بر روی صفحه صافی قرار می گیرد و در این زمان بایستی بافت پستان صاف شود و در طی انجام این تست تشخیصی ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید که این معمولا در زمانی که بافت سینه مسطح شده است رخ می دهد .

تصاویر انجام شده در ماموگرافی دیجیتال بلافاصله قابل مشاهده است و بر روی کامپیوتر نشان داده می شود . لذا در این روش تشخیصی نیازی به چاپ تصاویر نخواهد بود و این امکان را به پزشک می دهد که بخش های خاصی از بافت سینه را بزرگ تر نشان دهد و یک روش دقیق تر است .

نکات مهم در خصوص ماموگرافی

انجام ماموگرافی می تواند به تشخیص بهتر سرطان پستان و پیشگیری از ابتلا پیشرفت بیماری بکاهد . مدت زمان انجام ماموگرافی بسیار کوتاه بود و نهایت حدود سی دقیقه به طول خواهد انجامید . میزان اشعه موجود در ماموگرافی بسیار کم خواهد بود . افراد کمتر از پنجاه سال به دلیل اینکه بافت سینه سفتی دارند، بهتر است از ماموگرافی دیجیتال استفاده نمایند.

کلام آخر

معمولا دستگاه های جدید یا ماموگرافی دیجیتال مقدار اشعه کمتری دارد و فشار کمتری به سینه فرد وارد می کند. ضرری که ممکن هست یک ماموگرافی برای فرد ایجاد نماید به اندازه سه روز زندگی کردن در هوای آلوده است. فواید ماموگرافی از مقدار اشعه ایکس بسیار بیشتر است و در مقابل این میزان اشعه ماموگرافی بسیار کم هست و فرد را دچار سرطان سینه نخواهد کرد. در نهایت می توان گفت، پزشک تعیین می کند فواصل بین ماموگرافی چقدر باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.