زمان مطالعه: 2 دقیقه

همه چیز درباره اهمیت سونوگرافی آنومالی

اهمیت سونوگرافی آنومالی : یکی از دغدغه های مادران باردار ، انجام سونوگرافی آنومالی می باشد ؛ لازم ذکر است که احتمال بروز ناهجاری های مادرزادی تنها در پنج درصد از جنین ها رخ می دهد ، بنابراین انجام این سونوگرافی نباید منجر به نگرانی شما شود .( بهترین سونوگرافی در غرب تهران )

همانطور که متوجه شده اید ، سونوگرافی آنومالی یکی از سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری است که جهت تشخیص ناهنجاری های مادرزادی جنین انجام می گردد .

اهمیت سونوگرافی آنومالی

سونوگرافي آنومالي چیست ؟

سونوگرافی آنومالی جنین به بررسی مشکلات و ناهنجاری های کلی در جنین می پردازد . در سونوگرافی آنومالی اندام ها ، ساختارهای مغز ، رشد و جنسیت ، اندازه و شکل سر ، چهره جنین برای وجود شکاف لب ، ستون فقرات ، دیواره شکم ، ناحیه قرارگیری جفت ، بند ناف ، مایع آمنیوتیک ، معده ، قلب ، کلیه ، بازوها ، ران ها و دست و پاهای جنین مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت وجود ناهنجاری با استفاده از سونوگرافی آنومالی می توان به راحتی تشخیص داد .

در سونوگرافی آنومالی ، رادیولوژیست ارگان های بدن جنین را مشاهده و بررسی می نماید . شایان ذکر است ، ناحیه قرارگیری جفت در تولد موثر می باشد و در این سونوگرافی قد جنین مشخص می شود که تقریبا قد جنین در هفته بیستم 16.5 سانتی متر است.

زمان مناسب انجام سونوگرافی آنومالی

انجام سونوگرافی آنومالی هفته هجده تا هفته نوزده می باشد. انجام این سونوگرافی یکی از ضروری ترین مواردی است که تمام زنان باردار باید آن انجام دهند .

اقدامات لازم در صورت تشخیص ناهنجاری های جنین

در صورت تشخیص ناهنجاری های شدید جنین که معمولا به ندرت اتفاق می افتاد ، پدر و مادر مجبور به تصمیم گیری ختم دوره بارداری می شوند . اما در صورتی که ناهنجاری شدید نباشد ، به سرعت به پزشک ارجاع داده می شوید تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرید.

اهمیت سونوگرافی آنومالی

نحوه انجام سونوگرافي آنومالي

در ابتدا ، متخصص سونوگرافی روی شکم فرد را به ژل آغشته می نماید و با حرکت پروب بر روی شکم ، تصویر جنین ، بر روی صفحه نمایشگر نمایش داده می شود ؛ سپس پزشک در این مرحله به بررسی وضعیت و اندام های جنین می پردازد ؛ نواحی نرم بدن به رنگ خاکستری مشاهده می شود ، استخوان های جنین سفید رنگ و مایع آمنیوتیک اطراف جنین در تصویر سونوگرافی ، سیاه رنگ دیده می شود.

هزینه سونوگرافی آنومالی

هزینه انجام سونوگرافی آنومالی اسکن بر اساس تعرفه نظام سلامت کشور تعیین می شود. لذا برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص هزینه سونوگرافی آنومالی بهتر است به مراکز سونوگرافی معتبر مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله :

  • نحوه انجام سونوگرافی
  • تفسیر سونوگرافی بارداری
  • سونوگرافی NT
  • سونوگرافی دوران بارداری