زمان مطالعه: 5 دقیقه

دستگاه opg یکی از تجهیزات پیشرفته تصویر برداری دندان است . در دندانپزشکی برای تشخیص بیماری ها و یا آسیب دندان ها از پرتونگاری استفاده می شود . رادیوگرافی در دندانپزشکی به منظور تشخیص بیماری ها روز به روز در حال گسترش است . عکس های رادیوگرافی در تشخیص پوسیدگی دندان ها، آبسه دندان ها، شکستگی فک و دندان، آسیب های استخوانی و ناهنجاری فک و دندان کمک قابل توجه ای به دندانپزشکان می نماید . عکس برداری از دندان ها با تابش پرتو ایکس انجام می شود اما میزان اشعه مورد استفاده بسیار ناچیز است . دستگاه opg با چرخیدن دور سر بیمار اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دندانپزشک قرار می دهد . همچنین کسب اطلاعات مفیدی در مورد همه ی دندان ها، وضعیت استخوان های هر دو فک، دندان های اضافی و نهفته، شکستگی فک ها و وجود تومور و کیست در فک با انجام رادیوگرافی یا opg دندان امکان پذیر است . این پروسه با بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات تصویربرداری ، در مرکز تصویربرداری دیجیتال مهر ایرانیان به انجام می رسد.

رادیوگرافی یا opg دندان

مزایای رادیوگرافی دیجیتال دندان

بسیاری از بیماری های دهان و دندان با انجام رادیوگرافی دیجیتال قابل تشخیص است . تکنولوژی دیجیتال کمک می نماید تا داده ها با سرعت و کیفیت بسیار بالا و حجم کم ذخیره شود . در رادیوگرافی دیجیتال از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود . از دیگر مزیت های این پروسه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نوع از تصویربرداری تمام استخوان های صورت را در بر می گیرد.
  • اشعه های مورد استفاده جهت عکس برداری کم توان هستند.
  • این روند حتی برای افرادی که در باز کردن دهان خود محدودیت دارند نیز کاربردی است.
  • زمان انجام پروسه کوتاه مدت است.

نحوه انجام رادیوگرافی دندان

ابتدا بیمار می تواند بر روی یونیت بنشیند یا بایستد، سپس رادیولوژیست متناسب با وضعیت بیمار دستگاه را تنظیم می نماید . قبل از آنکه اسکن شروع به حرکت نماید چانه فرد بر روی تکیه گاه جلوی قرار داده می شود . سپس دستگاه شروع به حرکت نموده و اسکن سه بعدی از دندان گرفته می شود .

گرفتن عکس opg یک روش ساده و بدون درد است . انجام این عکس تنها 9 تا 20 ثانیه به طول می انجامد و عکس opg به سرعت و با کیفیت بالا بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده می باشد .

روش های رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان به سه روش قابل انجام است که عبارت است از: مستقیم، غیرمستقیم و نیمه غیرمستقیم می باشد . در روش مستقیم برای ثبت عکس دندان نیاز است تا سنسور الکترونیکی در داخل دهان قرار گیرد اما در روش غیرمستقیم از اسکنر فیلم استفاده می شود و در نهایت باید گفت که در روش نیمه غیرمستقیم از ترکیب سنسور و اسکنر استفاده می شود.

انواع رادیوگرافی دیجیتال

رادیوگرافی داخل دهانی : عکس بایت وینگ – عکس پری اپیکال

رادیوگرافی خارج دهانی : عکس پاناروما – توموگرافی رایانه‌ای چند برشی – عکس سفالومتری – سیالوگرافی – توموگرافی سه بعدی

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

عوارض رادیوگرافی دیجیتال

انجام رادیوگرافی دیجیتال یک روش تصویربرداری بدون هیچ گونه عارضه می باشد با وجود اینکه در این عکسبرداری از اشعه ایکس استفاده می شود باید گفت این عکسبرداری بدون عارضه است زیرا اشعه ایکس در مقایسه با برخی از بیماری های دهان و دندان از عوارض کمتری برخوردار است . به هر حال انجام رادیوگرافی یا opg دندان به دلیل وجود اشعه می تواند منجر به بروز برخی از عوارض احتمالی شود .

در چه فواصل زمانی می توان OPG دندان انجام داد ؟

با توجه به شرایط ناهنجاری دندان های هر فرد و پروسه درمانی از قبیل ارتودنسی ، ایمپلنت یا هر فرایند دیگری که برای او به انجام رسیده است ، بازه زمانی انجام تصویربرداری متفاوت خواهد بود. با این حال اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم ، یک مرتبه در سال می توانید این پروسه را انجام دهید. اما اگر در این مدت علائمی مبنی بر بیماری های دهانی و لثه نمود پیدا کرد ، می توانید در فاصله زمانی کوتاه تری نیز رادیوگرافی دندان را به انجام رسانید.

رادیوگرافی یا opg دندان در دوران بارداری

رادیوگرافی دندان به دلیل دارا بودن اشعه ایکس بسیار ناچیز انجام آن در دوران بارداری تا چهار بار بلا مانع است در صورتی که اکثر پزشکان ترجیح می دهد رادیوگرافی در دوران بارداری و شیردهی انجام نشود .

رادیوگرافی دندان چیست؟

موارد قابل تشخیص توسط OPG دندان

این موارد عبارتند از :

  • بیماری های پیشرفته مربوط به لثه (پریودنتال)
  • وجود هر گونه کیست در استخوان های فک
  • صدمات وارد شده به دندان ها
  • مشکلاتی که به مفصل گیجگاهی مرتبط می شوند
  • غده های فک و سرطان دهان
  • معاینات و ارزیابی های لازم پیش از کشیدن دندان عقل

رادیوگرافی یا opg دندان

محدودیت پروسه رادیوگرافی دندان

پروسه تصویربرداری OPG دندان ، نمی تواند اطلاعات جامع و دقیقی را از تمامی دندان ها و بافت های نرم موجود در دهان ارائه دهد. گاهی اوقات نیز به سبب مبهم و تا بودن تصاویر بدست آمده ، اندازه گیری دندان ها و فک و استخوان های آن به طور دقیق امکان پذیر نخواهد بود. گاهی اوقات با توجه به شرایط هر فرد ممکن است به پروسه های تکمیلی نیاز داشته باشد. بدین معنا که اگر نتیجه بدست آمده از OPG دندان اطلاعات کافی را فراهم نیاورد ، دندانپزشک برای بررسی دقیق تر از فرد می خواهد MRI یا سی تی اسکن دندانی انجام دهد.

هزینه عکس opg

هزینه عکس opg همانند سایر تصویربرداری ها قیمت مشخصی دارد که بسته به نوع مرکز متفاوت است . در صورتی که مرکز تصویربرداری شامل بیمه شود، افراد می توانند با انجام عکس opg با بیمه از میزان هزینه ها بکاهند .

نتیجه گیری

رادیوگرافی یا opg دندان یک روش تصویربرداری بدون درد و عارضه است اما بهتر است تنها در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد . در صورت اینکه باردار هستید بهتر است اطلاع دهید تا مراقبت های لازم برای شما اعمال شود .