زمان مطالعه: 4 دقیقه

سونوگرافی دوران بارداری

سونوگرافی یکی از راه کارهای تشخیصی برای بررسی وضعیت و سلامت جنین است . تمام پزشکان  توصیه می کنند که حتما قبل از بارداری ،سونوگرافی از رحم و تخمدان های خود انجام دهند تا وضعیت سلامت آن ها برای بارداری تایید شود . با استفاده از این سونوگرافی  می توانید وجود تمام ناهنجاری های و انواع کیست در رحم را بررسی کنید .

پزشک با انجام سونوگرافی می تواند زمان تخمک گذاری را اعلام کنند ،لازم است تا زنانی که دوران قاعدگی آن ها نامنظم است قبل از بارداری ،سونوگرافی را انجام دهند . در مقالات پیشین در رابطه با کاربرد های سونوگرافی صحبت شد ،کاربرد سونوگرافی دوران بارداری یکی دیگر از مواردی است که اهمیت سونوگرافی را مشخص می کند .

سونوگرافی-دوران-بارداری

لازم به ذکر است که در صورت نبودن هیچ گونه مشکل ،لازم است تا در طول بارداری حداقل چهار مرتبه سونوگرافی انجام شود . اما اگر پزشک تشخیص دهد که نیاز به انجام سونوگرافی در دوران بارداری بیشتر است ،حتما باید سونوگرافی را انجام دهید .

اولین سونوگرافی در دوران بارداری

در اولین سونوگرافی در بارداری که از طریق شکم انجام می شود  ،قلب جنین رویت می گردد . در  هفته  پنجم تا هفتم بارداری شما می توانید با کمک سونوگرافی قلب جنین را مشاهده کنید . شما می توانید صدای قلب جنین را به طور کاملا واضح بشنوید . رادیلوژیست در طی این سونوگرافی با اندازه گیری قد جنین سن دقیق بارداری را اعلام می کند

همچننی برخی از پزشکان سونوگرافی ترانس واژینالی را به جای سونوگرافی شکمی توصیه می کنند .  با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینالی  در هفته چهارم  می توانید قلب جنین را مشاهده کنید .

آیا سونوگرافی در دوران بارداری خطری هم دارد ؟

سونوگرافی که در طول دوران بارداری انجام می شود سونوگرافی است که در حقیقت با اصوات ،صورت می گیرد این پروپ سونوگرافی همراه با صوت است و این صوت هیچ گونه آسیبی نه به مادر و نه به جنین نمی رساند . بیشتر مادران باردار این سوال را دارد که که آیا تعداد دفعات سونوگرافی می تواند خطراتی با خود همراه داشته باشد ، در پاسخ به این سوال می توان این اطمینان را داد  که افزایش تعداد دفعات سونوگرافی هیچ گونه خطری ندارد  .

گاهی برخی از مادران از رادیولوژیست این تقاضا را دارند که بر خی از سونوگرافی ها به صورت سونوگرافی سه بعدی انجام شوند . سونوگرافی سه بعدی گاهی اوقات بر اثر حرارتی که ایجاد می کند ،در صورتی که پروپ بر روی شکم نگه داشته شود می تواند سبب جوشانده شدن مایع آمنیوتیک شود . در این حالت می تواند خطر ایجاد شود .

مادران در طول دوران بارداری لازم است تا در دوره های مشخصی ،سونوگرافی های خاصی انجام دهند ،با کمک این سونوگرافی پزشک سلامت جنین را تایید می کند . درمرکز سونوگرافی مهر ایرانیان ،تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود ،شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :
02144232838 – 02144255503 – 02144255504
تلگرام
اینستاگرام

بهتر است انتخاب نوع سونوگرافی را بر عهده پزشک خود بگذارید ،و اصرار به انجام سونوگرافی نداشته باشید ،گاهی پزشک بر  اساس شرایط بیمار اینگونه تجویز می کند که سونوگرافی دو بعدی جوابگو نمی باشد و تنها با کمک سونوگرافی سه بعدی می توان بررسی های لازم را انجام داد . در نتیجه توصیه می شود که تنها در صورت تجویز پزشک و لزوم انجام آن سونوگرافی سه بعدی را انتخاب کنید .

سونوگرافی-دوران-بارداری

به چه دلیل نیاز به تکرار سونوگرافی می باشد ؟

دلایل متفاوتی می تواند سبب تکرار سونوگرافی باشد ،گاهی به دلیل بررسی روند رشد جنین  لزوم تکرار سونوگرافی می باشد . گاهی جنین با توجه به سن بارداری به اندازه قابل قبول رشد نکرده است ،با کمک سونوگرافی می توانید این علت را بررسی کنید .

ممکن است در نیمه دوم بارداری ،مادر دچار خونریزی شود ، جفت می تواند دلیل این خونریزی شود ،در این صورت پزشک به منظور بررسی علت خونریزی های واژینال تکرار دوباره سونوگرافی را تجویز می کند .

گاهی مادر در طول بارداری خود دچار بیماری هایی مثل دیابت بارداری و یا افزایش فشار خون می شود ،در این موارد برای چک کردن سلامت  و وضعیت جنین سونوگرافی های پی در پی ضروری است .

بررسی مقدار مایع آمنیوتیک رحم یکی دیگر از مواردی است که نیاز به سونوگرافی های منظم دارد ،در صورتی که این مایع بیش از مقدار کافی و یا کمتر از آن باشد می تواند خطراتی در پی داشته باشد .

سونوگرافی NT

این سونوگرافی  در آزمایش غربالگری در سه ماه  اول بارداری انجام می شود . غربالگری در سه ماه اول بارداری  با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون انجام می شود . سونوگرافی NT   می تواند 75 درصد از ناهنجاری های جنین را تشخیص دهد .

در سونوگرافی مهر ایرانیان ، سونوگرافی خوب در غرب تهران  تمام سونوگرافی ها و آزمایشات لازم در دوران بارداری را با بالا ترین دقت انجام می دهند .

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان سونوگرافی خوب در غرب تهران

غربالگری در دوران بارداری

سونوگرافی NT

کاربرد سونوگرافی

سونوگرافی

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان