زمان مطالعه: 3 دقیقه

نمونه برداری یا بیوپسی پستان

بیوپسی پستان یا نمونه برداری روشی است که پزشک از بافت پستان یک تکه نمونه کوچک برداشته و مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد .

بیوپسی پستان یا نمونه برداری

بیوپسی پستان یا نمونه برداری

چه افرادی بایستی بیوپسی پستان انجام دهند ؟

زمانی که توده ای مشکوک در بافت سینه از طریق معاینه یا انجام تست های تصویر برداری نظیر ماموگرافی، سونوگرافی و یا ام.آر.ای تشخیص داده شود . در این زمان با توجه به شرایط بیمار پزشک بخشی یا تمام توده را خارج کرده سپس به بررسی و نمونه برداری از آن بافت می پردازد .

نمونه برداری از پستان به چه روش هایی انجام می شود؟

نمونه برداری یا بیوپسی پستان دارای روش های متعددی است که عبارت است از :

  • نمونه برداری باز
  • نمونه برداری با سوزن ظریف
  • نمونه برداری با سوزن ضخیم

اقدامات قبل از نمونه برداری پستان

یکی از توصیه های که بایستی تمامی افراد آن را رعایت کنند استحمام کردن یک شب قبل از انجام نمونه برداری است .

برخی از افراد به داروهای بیحسی حساسیت دارند که بهتر است این افراد حتما پزشک خود را مطلع سازند . همچنین در صورتی که بیمار داروی خاصی را مصرف می نماید بهتر است پزشک خود را در جربان مصرف این نوع داروها بگذارد .

 برخی از افراد آسپرین مصرف می کنند که زمان انجام نمونه برداری با سوزن مصرف این نوع دارو هیچ گونه ممنوعیت و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کند ولی بهتر است حتما پزشک خود را مطلع سازید .

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از نمونه برداری پستان

مراقبت های پس از نمونه برداری پستان بسته به نوع نمونه برداری متفاوت می باشد . به طور معمول زمانی که بیوپسی پستان سوزنی انجام می شود، استفاده از کمپرس سرد در ساعت های اولیه پس از نمونه برداری توصیه می شود .

استحمام کردن پس از نمونه برداری پستان ممانعتی ندارد .

انجام فعالیت های روزمره پس از نمونه برداری یا بیوپسی پستان مشکلی خاصی ندارد اما فعالیت های ورزشی بسته به شرایط بیمار بهتر است تحت نظر پزشک انجام شود .

آیا نمونه برداری پستان می تواند موجب بدخیم شدن توده شود ؟

یکی از سوالات شایع در بین عموم افراد این است که آیا انجام بیپوسی پستان می تواند منجر به بدخیم شدن شود ؟ لازم به ذکر است، انجام نمونه برداری به هیچ عنوان موجب بدخیم شدن توده نخواهد شد . انجام بیوپسی پستان طی سالیان طولانی در کشورهای مختلف انجام می شود که تا به امروز هیچ نوع عارضه ای در این خصوص گزارش نشده است .

آیا نمونه برداری پستان از یک توده بدخیم موجب انتشار آن می شود ؟

از دیگر سوال های که موجب نگرانی اکثریت بانوان شده این است که، آیا انجام بیوپسی پستان از توده بدخیم موجب انتشار آن ها می شود؟ لازم به ذکر است، انتشار بعضی توده ها وجود دارد در صورتی که انتشار تومور یا سرطان پستان با انجام آن وجود نخواهد داشت .

کلام آخر

بیوپسی پستان یا نمونه برداری عموما توسط یک متخصص رادیولوژیست انجام می شود . لذا به منظور تشخیص صحیح بهتر است به بهترین مرکز سونوگرافی مراجعه نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.