زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. تخمدان یکی از اعضای بدن است که این عضو از بدن جز اعضای جنسی فرد به شمار می آید. جایگاه تخمدان در زنان داخل بدن و وظیفه رها سازی تخمک را بر عهده دارد.

پیچ خوردگی تخمدان همراه با درد ناگهانی و شدید شکم می باشد. پیچ خوردگی تخمدان بیشتر در زنان جوان و در سنین باروری شایع تر است. با افزایش سن و یائسگی احتمال بروز آن کاهش می یابد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مطالبی نظیر ذیل بپردازیم.

  • تشخیص پیچ خوردگی تخمدان
  • پیچ خوردگی تخمدان در بارداری
  • علائم پیچ خوردگی رحم
  • علت پیچ خوردگی لوله های رحم
  • پیچش تخمدان
  • تورشن تخمدان در بارداری
  • عوارض تورشن تخمدان
  • جراحی تورشن تخمدان

 

پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان

عملکرد تخمدان

دو وظیفه اصلی تخمدان، تخمک گذاری و ترشح هورمون استروژن است. اگر تخمدان به هر دلیلی از بین برود و یا اینکه وظیفه خود را به درستی انجام ندهد موجب بروز بیماری های در فرد می شود از جمله: گر گرفتگی، پوکی استخوان، خشکی واژن، اختلال در تخمک گذاری، کمبود هورمون استروژن و حتی نازایی می شود.

عوامل بروز پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان به عوامل مختلفی از جمله: تغییرات تخمدان طبیعی، اختلالات اکتسابی، اختلالات مادرزادی و بیماری های تاثیر گذار نظیر ذیل بستگی دارد.

  • در صورتی که گرفتگی و تغییرات در رگ های خونی تخمدان های طبیعی رخ دهد این روند موجب پیچ خوردگی تخمدان می شود و در این حالت خون رسانی به تخمدان مختل می شود.
  • اندازه لوله های فالوپ در پیچ خوردگی تخمدان موثر است. اندازه لوله های فالوپ در افراد متفاوت است و ممکن است در برخی افراد به نسبت دیگری بزرگ تر باشد و همین امر سبب می شود تا موجب پیچ خوردگی تخمدان شود.
  • یکی دیگر از عواملی که موجب پیچ خوردگی تخمدان می شود داروهای باروری است این نوع داروها به روند باروری فرد کمک می کند و موجب بزرگی تخمدان می شود و بزرگ شدن این عضو از بدن بروز پیچ خوردگی تخمدان را افزایش می دهد.
  • همان طور که احتمال پیچ خوردگی تخمدان در تخمدان بدون کیست وجود دارد در تخمدان های که سابقه کیست های تخمدانی دارند درصد احتمال این عارضه بیشتر است.
  • افرادی که بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان دارند در معرض این عارضه قرار دارند.
  • بیماری های همچون فیبروم، توده های تخمدانی و آسیب های بافت تخمدان می تواند موجب پیچ خوردگی تخمدان شود.

علائم پیچ خوردگی تخمدان

یکی از شایع ترین علائم پیچ خوردگی تخمدان درد شکم است. ممکن است همراه با تهوع، استفراغ و کمی تب باشد. درد پیچ خوردگی تخمدان دردی است که شاید فرد را گول بزند ممکن است درد به طور موقت برطرف شود و دوباره درد بگیرد. برای اینکه خون رسانی تخمدان مختل می شود و زمانی که به بافت خون نرسد سیاه می شود و درد ایجاد می شود.

پیچ خوردگی تخمدان بیشتر در زنان جوان و سنین باروری اتفاق می افتد اگر کسی علائم مشکوکی دارد باید فورا به پزشک مراجعه کند چون یک زمان طلایی داریم برای حفظ آن بافتی که خون رسانی به آن مختل شده است. اگر خیلی طول بکشد و درد شکمی را تحمل کرده باشند ممکن است تخمدان سیاه شده و دیگر بافت قابل حیاتی نباشد در حقیقت بهترین زمان بعد از پیچ خوردگی تخمدان حدود شش ساعت است که می توان تخمدان را حفظ کرد.

بنابراین اگر افرادی دردهای شدید زیر شکمی پیدا می کنند که تا به حال سابقه نداشته است حتما به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص پیچ خوردگی تخمدان

تشخیص پیچ خوردگی تخمدان با درد های شکمی ناگهانی توسط پزشک صورت می گیرد. برای اینکه بروز این عارضه حدود بیست درصد در دوره بارداری اتفاق می افتد در درجه اول پزشک تست بارداری را تجویز می کند. پس از آن مواردی نظیر ذیل به تشخیص قطعی این بیماری کمک می کند.

پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. تخمدان یکی از اعضای بدن است که این عضو از بدن جز اعضای جنسی فرد به شمار می آید. سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان پیچ خوردگی تخمدان

در گذشته در صورت مواجه با این عارضه لوله و تخمدان فرد بیمار را با استفاده از جراحی برمی داشتند ولی امروزه به دلیل اهمیت تولید مثل و ترشح هورمون استروژن و ضرورتی که بر کیفیت زندگی زنان دارد. به این نتیجه رسیده اند که تنها پیچ خوردگی تخمدان را برطرف کنند.

درمان پیچ خوردگی تخمدان با جراحی انجام می شود. هنگامی که پیچ خوردگی کم باشد می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی درمان کرد.

جراحی تورشن تخمدان

بهترین روش درمان برای پیچ خوردگی تخمدان جراحی لاپاراسکوپی است. جراحی لاپاراسکوپی کمترین عارضه را دارد و مدت زمان انجام این جراحی و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است. درمان از طریق جراحی لاپاراسکوپی سبب می شود تا چسبندگی بعد از عمل کمتر و زخم جای جراحی کوچک تر شود و همچنین آسیب به بافت تخمدان کاهش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سونوگرافی خوب در غرب تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی آنومالی

رادیولوژی دیجیتال

ماموگرافی