زمان مطالعه: 3 دقیقه

تخمدان پلی کیستیک

شایع ترین اختلالات تخمک گذاری در زنان، تخمدان پلی کیستیک یا pcos می باشد . یکی از علت های ناباروری در زنان که حدود سی تا چهل درصد نقش دارد بیماری pcos می باشد . بیماری تخمدان پلی کیستیک به معنای داشتن کیست رحمی نیست بلکه ظاهر تخمدان از لحاظ فولیکول ها متفاوت است . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم.

  • درمان تخمدان پلی کیستیک برای بارداری
  • درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک
  • تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو
  • درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین
  • آیا درمان تخمدان پلی کیستیک با رازیانه ممکن است ؟
  • درمان تخمدان پلی کیستیک چیست ؟
  • آیا درمان گیاهی تخمدان پلی کیستیک امکان پذیر است ؟
تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

سازمان بهداشت جهانی تنبلی تخمدان یا مشکلات تخمک گذاری در زنان را به سه گروه تقسیم می کند . گروه نادر زنانی هستند که در سنین جوانی یائسه می شوند و گروه دیگر زنانی هستند که به علت اختلالات درهورمون های هیپوفیز وهیپوتالاموس مغز سیکل های ماهانه آن ها قطع می شود و گروه سوم مشکلات تخمک گذاری، خود بیماری تخمدان پلی کیسیتیک است که جز شایع ترین این مشکلات محسوب می شود .

علت تخمدان پلی کیستیک

عامل اولیه این بیماری ژنتیک است . ممکن است از خانواده مادر و یا پدر به ارث برسد و بعضی از فاکتورهای محیطی ممکن است باعث تشدید این بیماری شود .

در افرادی که بیماری تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند مانند دیگر افراد تخمک گذاری ندارند . به طور مثال در افراد طبیعی هر ماه یک تخمک بالغ و آزاد می شود ولی در افرادی که به بیماری تخمدان پلی کیستیک مبتلاهستند این چنین نیست و حتی تعداد هورمون های مردانه به نام آندروژن در آنها زیاد است و همین امر سبب نامرتب بودن سیکل های ماهانه می شود .

هورمون های آندروژن سبب می شود تا یک تخمک به حد بلوغ نرسد و درمقاطع و سایز های مختلف تخمک و فولیکول های آنها متوقف می شود .

از علل دیگر این بیماری اضافه وزن است و به دلیل داشتن هورمون های مردانه چاقی این افراد به صورت چاقی شکمی است و این چاقی شکمی باعث بیماری قلبی و عروقی، افزایش فشار خون می شود و در این افراد خطر دیابت نوع دوم بیشتر است .

افرادی که به بیماری تخمدان پلی کیسیتک مبتلا هستند باید هر ساله از دوره نوجوانی مورد چکاپ قرار بگیرند نه تنها به دلیل ناباروری بلکه به دلیل بیماری های دیگر که ممکن است در اثر این بیماری سلامتی آنها به خطر می افتد . حتی بعد از بارداری هم این افراد باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند .

ارتباط چاقی با افزایش آندروژن ها چیست ؟

داروی کاهش دهنده قند خون مانند متفورمین برای کاهش قند خون این افراد تجویز نمی شود، بلکه تحقیقات نشان می دهد که داروهای کاهش دهنده قند خون سطح هورمون های مردانه این افراد را کاهش می دهد و اگر این افراد کاهش وزن داشته باشند با استفاده از این داروها حدود 90 تا 95% آنها به حالت طبیعی برمی گردند . حتی ثابت شده است که حدود 70 تا 75 % از این افراد خود به خود باردار می شوند .

در صورتی که این افراد قصد بارداری دارند باید در صورت داشتن اضافه وزن در ابتدا کاهش وزن داشته باشند و سپس داروهای محرک تخمک گذاری برای آن ها تجویز می شود . در غیر صورت اگر کاهش وزن صورت نگیرد بارداری این افراد با سقط بالا روبرو می شود .

سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم تخمدان پلی کیستیک

  • سیکل های نامرتب
  • علائم پرمویی
  • جوش های چرکی
  • ریزش مو

جالب است بدانید این افراد به دلیل افزایش هورمون مردانه ریزش موی مردانه دارند یعنی ریزش مو در قسمت جلویی سر دارند .

  • ضایعات پوستی

ضایعات پوستی تیره رنگ توسی در کشاله ران و زیر بغل و کشاله ران دارند .

پیشگیری از تخمدان پلی کیستیک

درمان پیشگیری در این افراد بسیار مهم است و ثابت شده است که اگر این افراد ده درصد از وزن خود را کم کنند، ریسک بیماری های فشار خون و دیابت خون آن ها کم می شود و سیکل مرتب خواهند داشت.

این افراد می توانند با اصلاح سبک زندگی و ورزش روزانه مکرر و تغذیه درست از شدت بروز این بیماری بکاهند و پیشگیری نمایند .

درمان تخمدان پلی کیستیک

بهترین درمان برای مرتب کردن سیکل های نامرتب این بانوان قرص های ضد بارداری می باشد و اصلا نگران نباشید قرص های ضد بارداری باعث ناباروری نمی شود . هدف از درمان مهار کردن هورمون های مردانه است و این مهار کردن سبب می شود تا سیکل های ماهانه مرتب شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان :

ماموگرافی

عکسبرداری رنگی رحم

بیوپسی پستان

رادیولوژی دیجیتال