زمان مطالعه: 7 دقیقه

یکی از زیباترین لحظات بارداری ، زمانی است که جنسیت کودک مشخص می گردد. به جرعت می توان گفت تمامی مادران از مانی که متوجه بارداری خود می شوند ، منتظر فرارسیدن این لحظه هستند. سونوگرافی تعیین جنسیت که در دوران خاصی از بارداری انجام می شود، مادران را به خواسته دلشان می رساند. برای انکه در این امر مشکلی پیش نیاید و جنسیت جنین به درستی تعیین شود ، به بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران ، مرکز تصویر برداری مهر ایرانیان مراجعه نمایید.

سونوگرافی تعیین جنسیت - سونوگرافی مهر ایرانیان

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین در اواخر سه ماهه دوم ، مبتنی بر تجسم مستقیم ژنیتال های بیرونی است ؛ در حالی که در اواخر و اواسط سه ماهه اول ، عمدتا بر روی جهت جنابت تناسلی ( نشانه ساجیتال ) قرار دارد. جهت پایین از جنین ، توبرکلوز ، نشان دهنده یک جنین زن و جهت گیری بالا جنین مرد است. سایر نشانه های در تصایر بدست آمده مانند اسکروتوم جنین ، ریف وسط خط آلت تناسلی ، خطوط لگنی ، رحم ، بیضه فرود و جهت مایع جنین در مردان ممکن است به تعیین درست جنسیت کمک کند. تعیین جنسیت غلط ، ممکن است زمانی رخ دهد که ژنیتال خارجی ناقص باشد. در حقیقت سونوگرافی جهت تعیین جنسیت در طول سه ماهه اول بارداری ، یکی از روش های غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است.

عواملی که می توانند تعیین جنسیت را مشکل کنند :

  • حمل چندگانه : اگر شما دو قلو ، سه قلو ( یا بیشتر ) را حمل می کنید ، نوزادان شما می توانند برادران و خواهرهای خود را پنهان کنند و بدین ترتیب ، تعیین جنسیت هر کودک سخت تر است.
  • اضافه وزن بیش از اندازه مادر : در صورتی که مادر دچار اضافه وزن به مقدار قابل توجه باشد ، می تواند مانعی در به دست آوردن یک تصویر واضح از جنین باشند .

آیا از سونوگرافی در دوران بارداری تنها برای تعیین جنسیت استفاده می شود ؟

خیر ، هدف اصلی استفاده از تست های تصویربرداری در دوران بارداری ، تایید سلامت جنین می باشد. سونوگرافی های مختلفی وجود دارند که انجام آن ها در دوران بارداری برای مادران الزامی است. سونوگرافی غربالگری ، از این دسته می باشد که می تواند برای بررسی اختلالات کروموزومی در جنین ، مورد استفاده قرار گیرد. در واقع سونوگرافی تعیین جنسیت یکی از تست های تشخیصی دوره حاملگی می باشد.

روش های مختلف سونوگرافی

دو روش برای انجام سونوگرافی ، وجود دارد. نوع معمولی که از طریق شکم یا ابدومینال می باشد. نوع دیگری از سونوگرافی نیز وجود دارد که از طریق واژن و تنها در شرایطی خاصی انجام می شود و از آن تحت عنوان سونوگرافی واژینال یاد می کنند.

سونوگرافی تعیین جنسیت - سونوگرافی مهر ایرانیان

چگونه از طریق سونوگرافی جنسیت جنین مشخص می شود ؟

سونوگرافی تعیین جنسیت یکی از انواع تصویربرداری های پزشکی است که در دوره بارداری زنان در بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران به انجام می رسد. پروسه بدون تهاجم بوده و به کمک امواج صوتی تصاویری از شکل و پوزیشن جنین در رحم نشان می دهد. از این بابت که طی این پروسه هیچگونه پرتویی ساطع نمی شود ، مادر و جنین در خطر قرار نمی گیرند. به طور معمول اولین مرحله سونوگرافی در ششمین هفته حاملگی انجام می شود. ما بین هفته های 18 تا 20 بارداری ، رادیولوژیست یک اسکن کامل و دقیق که به آن انومالی اسکن می گویند ، از آناتومی جنین انجام می دهد. در این بازه با انجام این پروسه ، به صورت دقیق و جز به جز ، اندازه جنین ، ارگان های اصلی بدن ، سطح مایع آمنیوتیک و نحوه قرارگیری جفت بررسی می شود. در این مرحله رشد جنین به حدی رسیده است که بتوان با انجام سونوگرافی جنسیت ، به پسر یا دختر بودن او پی برد.

میزان دقت و صحیح بودن سونوگرافی تعیین جنسیت

زمانی که رادیولوژیست انومالی اسکن را به انجام میرساند ، مواردی که در تصاویر دیده می شوند بسیار با اهمیت تر از موارد غیر قابل رویت هستند. اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم باید بگوییم که در صورتیکه طی این پروسه آلت مردانه ای مشاهده نشد ، قطعا به منزله دختر بودن کودک شما نیست. با توجه به گفته فوق ، بیش از 99 درصد سونوگرافی هایی که در جهت تعیین جنسیت در هفته های 18 تا 20 به انجام می رسند ، دقت و درستی بالایی داشته و جنسیت جنین را به درستی تعیین می نمایند. می توان گفت تنها در صورتی که پیش از هفته 14 بارداری این نوع تست تشخیصی به انجام رسد ، درصد دقت آن پایین می آید.

نشانه های تعیین جنسیت جنین دختر

زمانی که سونوگرافی تعیین جنسیت به انجام می رسد ، پزشک متخصص در بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران مبتنی بر یک سری از علائم نمود یافته در تصاویر ، جنسیت جنین را تعیین می نماید. در صورت پیدایش دو نشانه زیر می توان گفت جنین درون رحم ، دختر است :

علامت همبرگر : این علامت در حقیقت نشان دهنده لابیا و کلیتوریس ناحیه تناسلی بانوان در تصاویر این تست می باشد.

نشانه پیکان مانند (Sagittal sign) : این نشانه برای هر جنسیت منحصر به فرد است که با یک نگاه کلی به جنین ، مشخص می گردد. در انتهای نخاع ، بر آمدگی زائده مانندی دیده می شود اگر نوک آن زاویه 10 درجه ای به سمت پایین داشته باشد ، نشان دهنده جنسیت دختر است.

نشانه های تعیین جنسیت جنین پسر

شاید تصور کنید که تشخیص دادن جنین پسر از دختر راحت تر است اما همیشه به این صورت نیست. این مورد تنها پیش از هفته چهاردهم صادق است ولی در هفته های 18 تا بیستم که زمان اصلی جهت انجام سونوگرافی تعیین جنسیت می باشد ، این کار تنها بر اساس نشانه های نمود یافته به انجام می رسد. زمانی که در تصاویر سونوگرافی نشانه های زیر نمود پیدا کنند ، پزشک پسر بودن جنین را تشخیص می دهد :

نشانه پیکان مانند (Sagittal sign) : چنانچه برآمدگی انتهایی نخاع به سمت بالا بوده و زاویه ای بیش از 30 درجه را تشکیل داده باشد می توان گفت جنین پسر است.

جریان ادرار : گاهی اوقات طی سونوگرافی ، جریان ادرار جنین مشخص می شود. اگر حرکت آن به سمت بالا باشد ، به احتمال زیاد جنسیت کودک مذکر است.

دستگاه تناسلی مردان : اغلب اوقات در هفته هجدهم تا بیستم ، وجود دستگاه تناسلی مردان که شامل بیضه ها آلت می شود ، قابل تشخیص خواهد بود.

سونوگرافی تعیین جنسیت - مرکز مهر ایرانیان

آماده شدن برای سونوگرافی تعیین جنسیت

تمامی توصیه ها و دستورات لازم توسط پزشک در اختیار شما قرار می گیرد. امکان دارد پیش از انجام این رویکرد از شما خواسته شود شش لیوان آب بنوشید تا مثانه پر شود. این امر میدان دید دکتر را واضح تر می نماید. این پروسیجر بدون درد است و نهایتا تا سی دقیقه به طول می انجامد ، در مواردی نیز لازم است تا فرد به جای لباس های خود ، گان پزشکی به تن کند.

تئوری NUB

تمام نوزادان میان پاهای خود یک برآمدگی به نام nub دارند. این برآمدگی معمولا بین هفته یازده تا سیزدهم به وجود می آید. بر اساس این نظریه ، زمانی که این nub به سمت بالا باشد و زاویه ای بیش از سی درجه در برابر ستون فقرات داشته باشد جنین پسر و زمانی که این زاویه کمتر از ده درجه باشد ، دختر است. مراحل انجام این پروسه شامل موارد زیر می شود :

  • علامت گذاری

تصویر به دست آمده از سونوگرافی ، ستون فقرات کودک را نشان خواهد داد. پزشک پس از مشاهده این تصویر ، خط پایه را با کمک پایین ترین قسمت پشت بدن جنین ( ناحیه لومبوساکرال ) تعیین می کند.

  • کشیدن خط NUB

توجه داشته باشید که تصاویر به دست آمده از این تصویر برداری همیشه دقیق و واضح نیستند و شاید نیاز باشد برای یافتن این خط چند تصویر سونوگرافی با هم مقایسه شود. پس از شناسایی دقیق آلت تناسلی جنین ، این خط توسط دستگاه سونوگرافی رسم می شود.

  • تعیین زاویه

پس از کشیدن خط پایه و NUB ، زاویه بین این دو مشخص می شود. همانطور که پیش تر ذکر شد ، بسته به درجه میان این دو خط جنسیت نوزاد مشخص خواهد شد. اما در صورتی که این زاویه بین 10 تا 30 درجه باشد ، امکان مشخص شدن جنیست نیست و باید یکبار دیگر سونوگرافی تعیین جنسیت تکرار شود.

علت اشتباه در تشخیص جنسیت جنین در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یکی از روش‌های رایج در تشخیص جنس جنین در دوران بارداری است. این روش بر اصول فیزیک صوتی بنیان‌گذاری شده است که علاوه بر تعیین جنسیت کاربرد های فوق العاده دیگری نیز دارد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنس جنین اشتباه کند به دلیل عوامل مختلفی که ممکن است بر روی ان تأثیرگذار باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

مهارت فنی فرد انجام دهنده سونوگرافی

تجربه و مهارت رادیولوژیست در انجام این فرآیند می‌تواند تأثیر زیادی در دقت تشخیص داشته باشد. رادیولوژیست های با تجربه ممکن است دقت بیشتری در تشخیص جنس داشته باشند در غیر این صورت تشخیص آن ها گاهی اوقات اشتباه خواهد بود.

دوره زمانی سونوگرافی

زمانی که سونوگرافی انجام می‌شود نیز می‌تواند در درستی تعیین جنسیت نقش داشته باشد. در برخی مواقع، جنین ممکن است در یک وضعیتی قرار گیرد که جنس آن با دقت کمتری قابل تشخیص باشد.

چگونگی قرارگیری جنین

اگر جنین در حین سونوگرافی به نحوی قرار گیرد که امکان دسترسی به منطقه‌های مشخصی برای تشخیص جنس را کاهش دهد، دقت تشخیص نیز کاهش خواهد یافت.

فاکتورهای فیزیولوژیک مادر

برخی از ویژگی‌های فیزیولوژیک مادر ممکن است تصاویر سونوگرافی را تحت تأثیر قرار دهند و باعث اشتباه در تشخیص جنس گردند.

سن جنین

در برخی مواقع، و در صورت مراجعه زود تر از زمان مناسب تشخیص ، ممکن است تشخیص جنسیت با دقت کمتری همراه باشد.

در صورتی که به تعیین جنسیت انجام شده با سونوگرافی شک دارید یا نیاز به تأیید جنس جنین دارید، ممکن است تکنیک‌های دیگری نظیر آزمایش‌های خونی یا آمنیوسنتز (آزمایش مایع آمنیون) در نظر گرفته شود که دقت بسیار بیشتری دارند. همچنین، توصیه می شود که همیشه در مورد نتایج سونوگرافی با پزشک یا متخصص زنان خود صحبت کنید.