زمان مطالعه: 4 دقیقه

نحوه انجام ماموگرافی

در اکثر زنان ماموگرافی موثرترین راه برای تشخیص سرطان پستان می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مواردی از قبیل: بهترین زمان برای انجام ماموگرافی، ماموگرافی چگونه انجام می شود، عوارض ماموگرافی، هزینه ماموگرافی و آیا ماموگرافی درد دارد؟ آشنا کنیم با ما همراه باشید.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی فرایندی با استفاده از دوز پایین اشعه ایکس و برای دیدن بافت سینه و پی بردن به بافت پستان است. سینه زنان ترکیبی از یک غده تراوشگر، لوله ها، مجاری، چربی، بافت های پیوندی و عروق خونی است.

چه زمانی ماموگرافی لازم است؟

ماموگرافی برای پالایش انسان به طور منظم و پیوسته در زمانی که حالت برجستگی در سینه مانند یک غده دیده شود و یا سر سینه ترشحات غیر طبیعی داشته باشد ماموگرافی لازم است. قبل از ماموگرافی مطمئن شوید ناحیه سینه و زیربغل تمیز باشد و اسپره ضد بو نباید استفاده کنید.

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی

ماموگرافی روشی است که در آن به کمک اشعه ایکس از سینه تصاویری تهیه می شود. تصاویر اشعه ایکس ماموگرام نامیده شده و این روش با کمک دستگاه ماموگرافی انجام می گردد .

دستگاه ماموگرافی شامل دو صفحه و تیوب اشعه ایکس است . ماموگرافی روشی متداول برای بررسی بافت پستان می باشد، که به عنوان ابزاری مناسب برای تشخیص سرطان سینه در زنان دارای تومور به کار می رود . آزمایش ماموگرافی برای تشخیص توده های مشکوک، ماموگرافی تشخیصی نامیده می شود.

یک ماموگرام می خواهد یک عکس از سینه شما که با یک دستگاه ایمن و با دوز پایین X-Ray  تهیه کند. از شما می خواهند که در معرض دستگاه ماموگرافی ایستاده و سپس یک سینه را در یک سطح قرار دهید. هر کدام از سینه ها بین دو صفحه سطح صاف قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویری واضح از بافت سینه با حداقل دوز اشعه تهیه نمود .
صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین باعث فشرده سازی سینه می شود. فشرده سازی برای گسترش بافت پستان ضروری است و برای از بین بردن حرکت، که ممکن است تصویر را تیره کند. فشرده سازی سینه بین دو صفحه ممکن است ناراحت کننده باشد و با کمی درد همراه باشد، اما نباید آسیب زد. فشرده سازی معمولا بیش از چند ثانیه طول نمی کشد. سپس دستگاه شروع به عکس گرفتن می نماید. این روش برای سینه دیگر تکرار می شود.

در طول این مدت پرتو اشعه ایکس از بالا به داخل بافت سینه شما نفوذ می کند.  تصویر اشعه ایکس یا بر روی یک کاست فیلم که در زیر پستان قرار دارد یا به صورت دیجیتالی در یک کامپیوتر ذخیره می شود.
بافت های مانند سرطان و نواحی کلسیفیک (Calcification)، به صورت روشن و سفید است و بافت های مانند چربی به صورت تاریک یا خاکستری نشان داده می شود.
پس از پر شدن پرتو ایکس، فشرده سازی آزاد خواهد شد و تکنولوژیست زاویه دستگاه را تغییر خواهد داد. باز هم، تکنسین پستان خود را در سطح صاف قرار می دهد، صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه x از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس، دو تصویر از دو زاویه از پستان حاصل خواهد شد و یک اشعه ایکس دیگر را می گیرد و  این روند ممکن است دوباره تکرار شود.
به دنبال این روش، تصاویر توسط یک رادیولوژیست پردازش و تفسیر می شوند. گزارش نهایی به دکتر شما ارسال می شود.

عکس برداری ماموگرافی تشخیصی حدود سی دقیقه زمان می برد. در ماموگرافی تشخیصی زمان بیشتری نسبت به ماموگرافی غربالگری سپری خواهد شد زیرا تصاویری بیشتری گرفته می شود.

ماموگرافی فرایندی با استفاده از دوز پایین اشعه ایکس و برای دیدن بافت سینه و پی بردن به بافت پستان است. در نحوه انجام ماموگرافی به کمک اشعه ایکس از سینه تصاویری تهیه می شود. سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه  ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی

به زنان بالای چهل سال توصیه می شود که سالیانه یک بار ماموگرافی انجام دهند. در دوران قبل از یائسگی، بهترین زمان برای انجام ماموگرافی هفته بعد از پایان خونریزی قاعدگی می باشد که در این زمان پستان ها کمتر حساس هستند. در زنان بالای چهل سال ماموگرافی باید انجام شود هرچند که علائمی در فرد دیده نشود.

عوارض ماموگرافی

آیا اشعه ماموگرافی مضر است؟

معمولا دستگاه های جدید مقدار اشعه کمتری دارند و فشار کمتری به سینه فرد وارد می کنند. ضرری که ممکن هست یک ماموگرافی برای شما ایجاد کند به اندازه سه روز زندگی کردن در هوای آلوده است. فواید ماموگرافی از مقدار اشعه ایکس بسیار بیشتر است و در مقابل این میزان اشعه ماموگرافی بسیار کم هست و پزشک تعیین می کند فواصل بین ماموگرافی چقدر باشد و این اشعه بسیار ناچیز هست و فرد را دچار سرطان سینه نخواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سونوگرافی خوب در غرب تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله: