زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان تشخیص سندرم دان

سندرم دان و اختلالات کروموزومی و کروموزومی سیزده و هجده قبل از تولد در دوران بارداری قابل شناسایی است و از طریق آزمایش خون و سونوگرافی تشخیص داده می شود . سندرم دان بیشتر در خانم های در سن بعد از چهل سالگی دیده می شود و میزان شیوع آن در بارداری چهل سال حدود یک درصد و در خانم های باردار چهل و پنج ساله حدود یک در پنجاه می باشد . ولی از هر صد مورد کودک مبتلا به سندرم دان که در جامعه متولد شده است تنها بیست مورد مربوط به خانم های بالای چهل سال است . چون اصولا بارداری و زایمان در این سنین کمتر است و حدود هشتاد درصد از مبتلایان به سندرم دان مربوط به خانم های جوان است که سابقه اختلالات کروموزومی ، ازدواج فامیلی و هیچ سابقه قبلی نداشته اند.

بنابراین امروزه توصیه می شود تمام خانم های باردار صرف نظر از سن و شرایط خانوادگی شان غربالگری اختلالات کروموزومی و به خصوص سندرم دان را انجام دهند . در این مقاله قصد داریم به مطالب ذیل بپردازیم .

  • تشخیص سندروم داون در هفته چندم
  • آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون
  • از کجا بفهمم نوزادم سندروم داون دارد
  • سقط جنین سندروم داون
  • نوزاد مبتلا به سندرم داون
  • سندروم داون خفیف
  • علائم سندروم داون در نوزادان
زمان تشخیص سندرم دان

زمان تشخیص سندرم دان

زمان انجام آزمایشات تشخیصی سندرم دان

برای انجام غربالگری در دوران بارداری فواصل هفته یازده تا سیزده بارداری یک سونوگرافی دقیق از جنین انجام می شود .

راه های تشخیص سندروم دان در دوران بارداری

  • آزمایش خون

جهت بررسی سلامت جنین از مادران باردار بطور معمول در طی سه ماهه اول بارداری آزمایش خون گرفته می شود . که در طی این آزمایش مشخص می شود که آیا جنین مبتلا به سندروم دان است یا خیر؟

نتایج غیر طبیعی آزمایش کواد مارکر که در اوایل سه ماهه دوم بارداری حدود ماه چهارم بارداری از مادران گرفته می شود می تواند در صورت مبتلا بودن جنین به سندروم دان را مشخص کند .

برای تشخیص قطعی بعد از آزمایش خون آزمایشات دیگری از ماداران باردار گرفته می شود زیرا در برخی از موارد مشاهده شده است که آزمایش خون دارای پاسخ های مثبت کاذب نیز می باشد. از جمله:

 

 

  • آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز باید با تایید و صلاح دید پزشک متخصص زنان انجام گیرد زیرا انجام این آزمایش می تواند خطراتی را برای سلامتی جنین به همراه آورد به همین علت است که این آزمایش برای همه مادارن تجویز نمی شود و آزمایش شایعی نیست.

در آزمایش آمنیوسنتز مقداری از مایعی که اطراف جنین و داخل رحم مادر است ( مایع آمنیوتیک ) توسط سرنگ خاصی گرفته می شود، همچنین در طی این آزمایش از پرزهای جفت نمونه برداری های لازم گرفته می شود.

میزان بالای سقط جنین از عوارض احتمالی است که ممکن است به علت از دست رفتن مایع اطراف جنین به دلیل وارد شدن سرنگ مخصوص به کیسه آب جنین باشد به همین علت می باشد که انجام این آزمایش بسیار توصیه نمی شود و در موارد خاص گرفته می شود.

سندرم دان و اختلالات کروموزومی و کروموزومی سیزده و هجده قبل از تولد در دوران بارداری قابل شناسایی است و از طریق آزمایش خون و سونوگرافی تشخیص داده می شود . سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.
  • سونوگرافی

به منظور بررسی سلامت جنین معمولا حدود هفته بیستم بارداری سونوگرافی گرفته می شود . در سونوگرافی نشانه هایی مانند ناهنجاری در شکل ظاهری پل بینی در صورتی که جنین مبتلا به سندروم دان باشد مشاهده می شود.

درصورتی که در سونوگرافی مشاهده شود که جنین فاقد پل بینی است یا پل بینی جنین کوتاه تر از حد معمول است جنین مبتلا به سندروم دان است .

امروزه سونوگرافی ان تی حدود هفته های یازدهم تا چهاردهم بارداری از مادران گرفته می شود، در صورتی که در این سونوگرافی مشاهده شود که ضخامت پشت گردن جنین نسبت به جنین های دیگر بیشتر است پزشک مشکوک به مبتلا شدن جنین به سندروم دان می شود.

از علائم دیگری که می تواند نشانه مبتلا شدن جنین به سندروم دان باشد فاصله قابل توجهی که بین انگشت اول و دوم پای جنین است که این علائم در سونوگرافی مشاهده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

افزایش مایع پلی هیدرآمنیوس

غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی آنومالی