زمان مطالعه: 5 دقیقه

قلب یکی از ارگان های مهم بدن پس از مغز انسان به شمار می آید. اکوکاردیوگرافی قلب جنین روشی همانند سونوگرافی بوده و انجام این تست ، تشکیل ساختار قلب جنین را دقیق تر و بهتر نشان می دهد. این تست معمولا بین هفته 18 تا 24 بارداری به منظور بررسی امواج صوتی قلب جنین یا اکو قلب جنین انجام می گردد . در طی انجام این تست دستگاه مورد استفاده امواج صوتی قلب جنین را ارزیابی و مورد بررسی قرار داده سپس آن ها را به تصاویر یا اکوکاردیوگرام تبدیل می نماید . در واقع این تصاویر نشان دهنده عملکرد قلب جنین می باشد. این پروسه در بهترین مرکز تصویربرداری و سونوگرافی غرب تهران ، مهر ایرانیان نیز به انجام می رسد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین - تصویربرداری پزشکی مهر ایرانیان

اکوکاردیوگرافی قلب در جنین چیست ؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین در واقع نشان دهنده عملکرد و گردش خون جنین می باشد، که علاوه بر این موارد در صورتی که هر گونه اختلال مادرزادی ، نظیر مسدود شدن رگ های خونی وجود داشته باشد ؛ با انجام این تست بررسی و ارزیابی آسان تر خواهد بود. اکو قلب جنین ، همانند سونوگرافی های دوران بارداری از روی شکم مادر قابل انجام می باشد ؛ اما در برخی از موارد ممکن است این تست ، از طریق ناحیه واژن مادر انجام گردد ، که در این مواقع همانند سونوگرافی ترانس واژینالی خواهد بود.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه زمان مورد استفاده قرار می گیرد ؟

همه زنان باردار به اکو قلب جنین نیاز ندارند. در بیشتر زنان یک سونوگرافی پایه ، رشد تمام چهار محفظه قلب نوزاد آنها را نشان می دهد. پزشک شما گاهی توصیه می کند که شما ، در صورت جامع نبودن روندهای قبلی یا در صورت شناسایی یک ضربان قلب ناهنجار و غیر عادی در جنین ، به این روند نیاز دارید. همچنین در موارد زیر نیز انجام این روند الزامی می باشد :

  • کودک هنوز متولد نشده شما ، در معرض خطر بروز یک ناهنجاری در قلب یا ناهنجاری دیگری قرار داشته باشد.
  • شما دارای سابقه قبلی ابتلا به مشکلات قلبی باشید.
  • شما قبلاً فرزندی به دنیا آورده باشید ، که دچار مشکلات قلبی بوده باشد.
  • داروهای خاصی مصرف می کنید یا تحت تاثیر داروهایی قرار گرفته اید ، که می تواند علت بروز نقص های قلبی باشد.
  • شما به مشکلات دیگری از قبیل دیابت نوع 1 ، لوپوس و برخی مشکلات دیگر مبتلا باشید.

معمولا پزشک شما اکوکاردیوگرافی قلب جنین را در بهترین مرکز سونوگرافی غرب تهران انجام می دهد و سپس نتایج را مورد بررسی قرار می دهد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

  • آیا برای آماده شدن جهت انجام اکو قلب جنین ، اقدامات خاصی لازم است ؟

لازم نیست برای آماده شدن جهت انجام این تست ، اقدامی انجام دهید. برخلاف سونوگرافی پیش از زایمان ، لازم نیست که در زمان انجام آزمایش ، مثانه تان پر باشد. انجام تست در حدود 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد.

  • در طول تست اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه اتفاقی می افتد ؟

این تست شبیه به سونوگرافی بارداری معمولی می باشد. اگر این تست از طریق شکم شما انجام شود ، اکوکاردیوگرافی شکمی نامیده می شود. اگر از طریق واژن انجام شود ، اکوکاردیوگرافی واژنی نامیده می شود.

اکوکاردیوگرافی شکمی

این اکوکاردیوگرافی قلب جنین شبیه به سونوگرافی می باشد. پزشک از شما می خواهد تا بر روی تخت دراز کشیده و لباس خود را از روی شکم کنار بزنید. سپس یک ژل مخصوص روان ساز ، بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک می تواند مبدل سونوگرافی را که ابزاری است ، که امواج را ارسال و دریافت می کند ، بر روی پوست شما حرکت دهد. این ژل به انتقال امواج صوتی کمک می کند. مبدل ، امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق بدن شما ارسال می نماید. این امواج در زمان برخورد به اجسام سخت ، از قبیل قلب جنین شما ، بازتابیده می شوند. این امواج به گونه ای هستند که توسط گوش انسان شنیده نمی شوند. پزشک مبدل را در تمام ناحیه شکم شما ، برای گرفتن تصاویر مختلف از بخش های مختلف قلب جنین حرکت می دهد. بعد از روند ، ژل از روی شکم پاک می شود. سپس شما می توانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید.

اکوکاردیوگرافی ترانس واژنی

برای یک اکوکاردیوگرافی ترانس واژنی ، از شما خواسته می شود تا از کمر به پایین لخت شده و بر روی میز آزمایش دراز بکشید. پزشک یک پروب کوچک را در واژن شما وارد می کند. پروب از امواج صوتی برای خلق تصاویر از قلب نوزاد شما ، استفاده می کند. اکوکاردیوگرافی قلب جنین به روش ترانس واژینال ، معمولاً در مراحل اولیه بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. این روند تصویر آشکار تری از قلب جنین را خلق می نماید.

  • آیا آزمایش اکو قلب جنین با خطراتی همراه است ؟

هیچ خطری مرتبط با اکوکاردیوگرافی قلب جنین شناخته نشده است ؛ چون این روند ، از تکنولوژی صوت استفاده نموده و هیچ پرتویی در آن وجود ندارد.

تفسیر اکو قلب جنین

در حقیقت زمانی که پاسخ تست آماده شد و مشکل خاصی وجود نداشت، در این زمان نتیجه اکو قلب نرمال خواهد بود ؛ اما در صورت وجود هر گونه مشکل بهتر است جهت اطمینان و بررسی های بیشتر ، سونوگرافی های بیشتری را انجام دهید . شایان ذکر است امکان انجام مجدد اکوکاردیوگرافی قلب جنین بیشتر در صورت وجود مشکلات و بررسی ها بیشتر امکان خواهد داشت ؛ اما انجام این تست تنها جهت بررسی های لازم اکو قلب جنین و عملکرد دقیق آن بوده و جهت بررسی های سایر ارگان ها موثر نمی باشد.

معنی نتیجه اکوکاردیوگرافی چیست ؟

در طول جلسه فالوآپ ، پزشک در بهترین مرکز تصویربرداری پزشکی در تهران ، نتایج بدست آمده از اکوکاردیوگرافی قلب جنین را برای شما شرح داده و به سوالات شما پاسخ می دهد به طور کلی ، نتایج نرمال به این معنی است که پزشک ، هیچ ناهنجاری را در قلب جنین مشاهده ننموده است. اگر پزشک با موضوعی از قبیل نقص قلبی ، ناهنجاری ریتم ، یا مشکل دیگری مواجه شود ، او برای شما تست های بیشتری از قبیل اسکن ام آر آی جنین یا دیگر سونوگرافی های سطح بالاتر را توصیه می کند.

پزشک شما را به متخصصانی معرفی می کند ، که می توانند مشکل نوزاد متولد نشده شما را درمان کنند. شاید لازم باشد که اکوکاردیوگرافی قلب جنین را بیشتر از یک بار انجام دهید. گاهی اوقات اگر پزشک به این تشخیص برسد که مشکلات دیگری نیز وجود دارد ، تست مضاعفی مورد نیاز می باشد. باید به خاطر داشته باشید که پزشک نمی تواند از نتایج اکوکاردیوگرافی قلب ، برای تشخیص هر مشکلی استفاده کند. برخی مشکلات از قبیل وجود سوراخ در قلب ، به سختی قابل مشاهده بوده و به تجهیزات پیشرفته تری نیاز دارد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین - تصویربرداری پزشکی مهر ایرانیان

هزینه اکو قلب جنین

میزان هزینه اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران پس از انجام و بررسی های لازم مشخص می گردد . لذا به منظور کسب اطلاع بیشتر در خصوص هزینه انجام این تست بهتر است به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید .

نتیجه گیری

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یک روش تشخیصی به منظور عملکرد قلب جنین می باشد که معمولا در سه ماهه دوم بارداری قابل انجام است.