زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله با سونوگرافی تعیین سن جنین آشنا می شوید. یکی از سوالاتی که بسیاری از زنان درباره بارداری شان می پرسند این است : من کی باردار شدم ؟ در بسیاری از موارد تعیین تاریخ دقیق باردار شدن شما دشوار است. با این وجود یکی از ساده ترین ابزار ، برای پاسخ به این سوال با درجه دقت بالا ، استفاده از سونوگرافی دوران بارداری است. برای انجام این گرویه می توانید به سونوگرافی مهر ایرانیان ، بهترین مرکز سونوگرافی تهران ، مراجعه کنید.

سونوگرافی تعیین سن جنین

سونوگرافی چیست ؟

سونوگرافی یک روند پزشکی ساده است ، که از امواج صوتی برای مشاهده داخل بدن استفاده می کند. سونوگرافی در دامنه وسیعی از حوزه های پزشکی کاربرد دارد ؛ ولی تصور عموم بر این است ، که این تکنولوژی با بارداری مرتبط بوده و کاربرد آن ، منحصراً به این حوزه مربوط می شود.

چرا سونوگرافی در بارداری استفاده می شود ؟

سونوگرافی در بارداری ، بنا به دلایل متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از این دلایل عبارتند از :

  • بی خطر بودن برای مادر و نوزاد
  • در روند سونوگرافی ، هیچ خطری نوزاد و مادر را تهدید نمی کند.
  • سهل الاستفاده بودن
  • رادیولوژیست ، می توانند این روند را تنها ظرف چند دقیقه اجرا نمایند.
  • دقت بسیار بالا

از آن جایی که سونوگرافی آن چه را که در بدن در حال رخ دادن است ، در زمان واقعی نشان می دهد ؛ صحت نتایج در منعکس نمودن حقیقت درباره بدن شما و بارداری تان ، تضمین شده است.

سونوگرافی چگونه می تواند تاریخ بارداری شما را تعیین کند ؟

یکی از بزرگترین مزایای سونوگرافی تعیین سن جنین این است ، که این تکنولوژی می تواند سن بارداری شما را حتی اگر تنها چند روز از شروع آن سپری شده باشد ، تعیین کند. سونوگرافی از طریق مقایسه رشد جنین ، با سرعت های رشد مقرر شده برای نوزادان در سراسر دنیا ، می تواند سن جنین شما را تعیین نماید. جنین ها به سرعت رشد می کنند و الگوی رشد آن ها ، در همه موارد یکسان می باشد. این بدان معناست ، که سونوگرافی با ارزیابی اندازه جنین و جستجوی ویژگی های تشخیص دهنده خاص ، می تواند برآورد دقیق را در خصوص سن دقیق بارداری ارائه دهد.

چرا دانستن زمان باردار شدن حائز اهمیت است ؟

چندین دلیل وجود دارد ، که تعیین دقیق سن حاملگی یا همان سن جنین ، را حائز اهمیت می کند. این دلایل عبارتند از :

سن حاملگی ، گزینه های موجود برای شما را تعیین می کند. اگر قصد سقط جنین دارید یا به دنبال کلینیکی برای سقط کردن جنین خود می گردید ، باید بدانید که چقدر برای انجام هر یک از این روند ها فرصت دارید. پزشک در هر نقطه خاص از بارداری شما ، تنها می تواند برخی از روش ها را مورد استفاده قرار دهد ؛ بنابراین آگاهی از سن دقیق حاملگی یا سن دقیق جنین ، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سن دقیق بارداری ، به ارزیابی زمان احتمالی باردار شدن شدن شما کمک می کند. آگاهی از سن جنین به شما در تعیین تاریخ آبستنی کمک می کند. گاهی به این اطلاعات بنا به دلایل شخصی نیاز دارید.

سن حاملگی می تواند تاریخ وضع حمل را مشخص کند. نوزادان معمولاً در هفته چهلم بعد از آبستنی ، متولد می شوند. با علم بر تاریخ تقریبی حاملگی ، شما می توانید تاریخ احتمالی وضع حمل را مشخص کرده و اقدامات لازم ، جهت آمادگی برای استقبال از نوزاد خود را انجام دهید.

سونوگرافی تعیین سن جنین تا چه اندازه دقیق است ؟

سن دقیق حاملگی ، مبنایی را برای ارزیابی رشد کودک در اختیار پزشک قرار می دهد. با استفاده از این اطلاعات ، پزشک می تواند مشکلات مربوط به رشد نوزاد شما را بهتر شناسایی نماید. با استفاده از تاریخ آخرین قائدگی ، می توان اطلاعاتی در این خصوص کسب نمود. ولی ناهنجاری ها در سیکل قائدگی یا عدم دقیق بودن تاریخ آن ، می تواند محاسبات را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه گاهی ، اطلاعات نادرستی به دست دهد. عموماً جهت تشخیص سن دقیق جنین ، سونوگرافی قابل اعتماد ترین روش می باشد.

سونوگرافی تعیین سن جنین

تشخیص سن دقیق جنین در سونوگرافی تعیین سن جنین

دستگاه سونوگرافی و نرم افزار متصل به آن ، به پزشک این امکان را می دهد ، تا در سه ماهه اول بارداری ، سن جنین را از طریق اندازه دهانه لگن جنین تعیین نماید. سر ، شکم و ران ، ابزار استفاده شده برای تعیین سن حاملگی ، بعد از سه ماهه اول می باشند. دستگاه با استفاده از داده های بدست آمده ، در خصوص ارزیابی های مربوط به سنین حاملگی ، سن نوزاد شما را از طریق مقایسه داده ها محاسبه می کند. سطح مایع آمنیونی نیز اندازه گیری شده و در محاسبات مورد استفاده قرار می گیرد. ​

سونوگرافی تعیین سن جنین ، چه زمانی انجام می شود ؟

معمولاً در هفته 10 تا 14 بارداری ، سونوگرافی تعیین سن جنین به انجام می رسد. برای اکثر مادران ، این سونوگرافی ، نخستین سونوگرافی دوره بارداری شان است ؛ مگر آن که فرد در بارداری های پیشین خود به خونریزی ، درد یا سایر مشکلات دچار شده باشد. در این شرایط پیش از مدت مذکور ، اولین سونوگرافی ایشان به انجام می رسد. در ضمن اگر فرد در گذشته چندین بار سقط جنین را تجربه کرده باشد ، پزشک از او می خواهد پیش از هفته دهم نیز سونوگرافی انجام دهد.

سونوگرافی سن جنین ، علاوه بر تعیین سن بارداری ، نشان دهنده چه موارد دیگری است ؟

طی این پروسه ، می توان موارد دیگری همچون عملکرد قلب و رشد طبیعی یا غیر طبیعی کودک را نیز بررسی نمود. همچنین سر ، پایین تنه ، دست و پا ، دیواره شکمی و بعضی از اندام های درونی بدن همچون معده در طول این سونوگرافی مشاهده می شوند. البته گفتنی است که هدف اصلی روند مذکور پی بردن به ناهنجاری و اختلالات موجود در روند رشد و تکامل جنین نیست . سونوگرافی به جهت پی بردن به این موارد در بیستمین هفته بارداری انجام می شود و به دلیل رشد بیشتر کودک ، در صورت وجود مورد غیر طبیعی ، با سهولت بیشتری قابل تشخیص خواهد بود.

سونوگرافی تعیین سن جنین ، چگونه انجام می شود ؟

مدت زمان در نظر گرفته شده برای این پروسه تقریباً 20 دقیقه می باشد و همانطور که پیش تر اشاره شد به طور معمول پس از هفته دهم به انجام می رسد. این سونوگرافی نیز از طریق شکم صورت می پذیرد. عموما پزشک از مادران می خواهد با مثانه پر برای سونوگرافی تعیین سن بارداری به مرکز مراجعه کنند. پس از آن که بر رو تخت قرار گرفتید ، دکتر ژل را بر روی پوست اعمال کرده و سپس حسگر را بر روی شکم تان قرار می دهد ؛ با تکان دادن حسگر بر روی پوست تصاویر مربوط به ساختار درونی بدن و جنین بر روی مانیتور به نمایش در می آیند.

در شرایطی که مادر وزن بسیار بالایی داشته یا رحم او در عمق لگن خاصره قرار گرفته باشد ، پزشک انجام سونوگرافی واژینال که تصویر نزدیک تری از جنین را به نمایش می گذارد ، پیشنهاد می دهد. برای انجام سونوگرافی واژینال دیگر نیازی نیست با مثانه پر در مرکز حضور یابید.