زمان مطالعه: 3 دقیقه

غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

آزمایش غربالگری یکی از بهترین روش ها برای رد یا تایید نقص های مادرزادی جنین قبل از تولد است. به همین علت آزمایش غربالگری در دوران بارداری، به یک آزمایش پر طرفدار در بین پزشکان و مادران تبدیل شده است.

اولین مرحله این آزمایش در سه ماهه اول بارداری صورت می گیرد، چنانچه جواب آزمایش شما بی خطر باشد، دیگر نیازی به انجام غربالگری مرحله دوم ندارید. اما اگر جواب آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری شما پر خطر باشد، به تجویز پزشک معالج خود در ماه های بعدی بارداری مجددا باید آزمایش غربالگری را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به مطالب ذیل بپردازیم .

  • سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم چیست
  • هزینه آزمایش غربالگری سه ماهه دوم
  • هزینه سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم
  • جواب آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری
  • غربالگری سه ماهه دوم و تعیین جنسیت
  • آیا غربالگری دوم ضروری است
  • تفسیر غربالگری سه ماهه اول
  • هزینه غربالگری سه ماهه دوم سال 97
غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

غربالگری سه ماهه دوم بارداری چیست؟

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم، جهت تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین است. این آزمایش جهت پیش بینی اختلال کروموزوم های تریزومی 18، تریزومی 21 و تریزومی 13 در جنین انجام می گیرد.

این آزمایش برای مادرانی انجام می شود که احتمال نقایص کروموزومی در جنین آن ها بیشتر از مادران دیگر باشد. از دیگر علل انجام این آزمایش در سه ماهه دوم بارداری، تشخیص اختلال در لوله عصبی می باشد.

چگونگی انجام آزمایش غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

آزمایش غربالگری شامل نمونه خون مادر است. که پس از نمونه گیری خون مادر، این خون توسط آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود. در آزمایش خون مادر، میزان 4 مورد اندازه گیری می شود.

  • UE3
  • HCG
  • AFP
  • Inhibin A

با توجه به میزان این مواد در خون مادر و در نظر داشتن وزن و سن مادر، سابقه داشتن یک فرزند مبتلا به نقایص مادرزادی، می توان احتمال اختلالات کروموزومی را در جنین، پیش بینی کرد.

کدام مادران باید آزمایش غربالگری سه ماهه دوم را انجام دهند؟

آزمایش غربالگری سه ماهه اول به تمام مادران حتی مادرانی که سابقه اختلالات کروموزومی در خانواده خود نداشته اند، توصیه می شود. اما انجام آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، به موارد زیر بستگی دارد:

نتیجه آزمایش غربالگری سه ماهه اول در صورتی که خطر متوسط یا پر خطر باشد، در این صورت به تجویز پزشک خود آزمایشات را باید در دوران بارداری ادامه دهید.

وجود سابقه خانوادگی در انجام این آزمایش موثر است. با توجه به نتیجه آزمایش دوره اول، اگر شما در خانواده خود سابقه داشتن اختلالات لوله عصبی و یا اختلالات کروموزومی را داشته اید، پزشک معالج شما تاکید بیشتری برای انجام آزمایش سه ماهه دوم بارداری را خواهد داشت.

آزمایش غربالگری یکی از بهترین روش ها برای رد یا تایید نقص های مادرزادی جنین قبل از تولد است. به همین علت آزمایش غربالگری دوره بارداری، به یک آزمایش پر طرفدار در بین پزشکان و مادران تبدیل شده است. سونوگرافی مهر ایرانیان با استفاده از روش های تشخیصی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02144232838 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

بهترین زمان غربالگری ژنتیک در دوران بارداری

البته غربالگری ژنتیک منظور بعضی از بیماری های ژنتیکی مانند سندروم دان و منگولیسم است . بهترین زمان بین یازده تا چهارده هفته صحیح است اگرچه بین شانزده تا هجده هفته هم می شود این آزمایش را انجام داد ولی چون زمان برای اقدامات بعدی در صورت وجود آزمایشات مشکوک بخواهند آزمایشات تکمیلی و قطعی دیگر را انجام دهند و اگر در صورتی که جنین به بیماری های ژنتیکی مبتلا باشد بخواهند سقط جنین را انجام دهند بهتر است به این زمان موکول نکنند و در بین فواصل هفته ای یازده تا چهارده هفته انجام دهند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به سونوگرافی خوب در غرب تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان

بیوپسی پستان

سونوگرافی آنومالی

رادیولوژی دیجیتال

ماموگرافی