زمان مطالعه: 3 دقیقه

سونوگرافی واژینال چیست ؟

سونوگرافی یکی از روش های تشخیصی است که بدون اشعه ایکس انجام می شود . سونوگرافی واژینال به منظور تشخیص و بررسی دستگاه تناسلی و لگن زنان انجام می شود . سونوگرافی واژینال با سونوگرافی شکم متفاوت است، در سونوگرافی شکم اندام ها از طریق شکم مورد ارزیابی قرار می گیرد در صورتی که در سونوگرافی واژینال از طریق واژن به بررسی بیماری ها می پردازیم .

سونوگرافی-ترانس-واژینالیسونوگرافی واژینال کمک می نماید تا بیماری های رحم از جمله: لوله های رحمی، دهانه رحم، تخمدان ها، مثانه و حفره لگن مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود . در صورتی که فردی با علائمی همچون درد در ناحیه لگن و خونریزی های رحمی غیرطبیعی مواجه باشد بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا از این نوع سونوگرافی برای بررسی بیشتر بیماری فرد تجویز شود .

آمادگی قبل از سونوگرافی واژینال

زمان انجام سونوگرافی واژینال نیازی به آمادگی خاصی نخواهد داشت و تنها بهتر است مثانه بیمار قبل از انجام سونوگرافی خالی باشد . همچنین بهتر است در این زمان از لباس های راحتی استفاده کرده و در صورت استفاده از تامپون آن را بردارید .

اگر بیمار در دوران قاعدگی تصمیم به انجام سونوگرافی واژینال نماید، می توان گفت در چنین شرایطی انجام این نوع سونوگرافی مشکلی برای فرد به همراه نخواهد داشت بلکه انجام آن در این دوران می تواند به تشخیص دقیق تر بیماری ها و مشکلات زنان کمک نماید .

در طول انجام سونوگرافی واژینال چه اتفاقی می افتد ؟

زمان انجام سونوگرافی واژینال بهتر است مثانه خالی باشد، پس از آن بیمار لباس های مخصوصی را پوشیده سپس در جایگاه مورد نظر قرار می گیرد . پس از آنکه بیمار آماده شد، دستگاه مبدل آغشته به ژل روان کننده، وارد ناحیه واژن می شود و در نهایت تصویری از ناحیه داخلی واژن و لگن تهیه می شود .

سونوگرافی بایستی حتما توسط یک رادیولوژیست متخصص انجام شود،  لذا قبل از آنکه اقدام به انجام سونوگرافی نمایید ابتدا در انتخاب خود دقت لازم و کافی را داشته باشید .

در مرکز سونوگرافی مهر ایرانیان تمام سونوگرافی ها با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و با بالاترین دقت انجام می شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با سونوگرافی خوب در غرب تهران با شماره های 02144232838 – 02144255503 – 02144255504 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام سونوگرافی مهر ایرانیان مراجعه کنید.

خطرات سونوگرافی واژینال

تا به امروز هیچ گونه خطر و عوارضی ناشی از انجام سونوگرافی واژینال گزارش نشده است و سونوگرافی تنها با امواج صوتی بدون هیچ گونه اشعه ایکسی انجام می شود .

انجام سونوگرافی واژینال در بارداری بسته به شرایط مادر و جنین توصیه می شود . به طور مثال در صورتی که کیسه آب پاره شده است ولی درد زایمان وجود ندارد در این زمان بهتر است انجام این سونوگرافی را فراموش کنید زیرا ممکن است جنین عفونی شود همچنین در صورتی که فرد باردار دچار افتادگی جفت شده، بهتر است از انجام سونوگرافی واژینال اجتناب ورزید زیرا این امر می تواند موجب تشدید خونریزی شود .

مزایای سونوگرافی واژینال

تشخیص دقیق بیماری ها از طریق انجام این روش از مزیت های این شیوه تشخیصی می باشد .

نتیجه سونوگرافی واژینال چه زمانی اعلام می شود ؟

مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه سونوگرافی مشخص شود بسته به ضرورت سونوگرافی، میزان شدت بیماری ها و  میزان اطلاعاتی که بایستی مورد بررسی قرار گیرد ، متفاوت می باشد . لازم است در نهایت نتیجه سونوگرافی خود را به پزشک خود نشان داده و در این خصوص با او مشورت نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.