زمان مطالعه: 8 دقیقه

نمونه برداری از پستان روش تشخیصی است که در جریان آن تعدادی از سلول های یک منطقه ای مشکوک برداشته می شوند تا با بررسی آزمایشگاهی آن سلول ها وجود سرطان پستان در آن منطقه بررسی شود در این مقاله مرکز تصویربرداری مهر ایرانیان توضیحات جامعی در این مورد داده است که توصیه میکنم تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

نمونه برداری از پستان

چرا بیوپسی پستان ضرورت دارد ؟

احساس توده در پستان ، سبب دغدغه و نگرانی زیادی از بابت سرطان سینه ، در خانم ها می شود. بهتر است بدانید ، که تنها موارد اندکی از توده های پستان بدخیم و سرطانی می باشند و بیشتر توده های سینه ، خوش خیم ، غیر سرطانی و قابل درمان هستند. پس نگرانی از بابت سرطان سینه ضرورتی ندارد.

ولی در صورتی که با معاینه سینه های خود ، توده هایی را در آن ها احساس کردید و یا علائم دیگری چون قرمزی ، التهاب یا ترشح نوک پستان را مشاهده نمودید ، برای معاینه و بررسی علت دقیق تغییرات پستان خود ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. یکی از دقیق ترین روش های تشخیص توده های سرطانی و غیر سرطانی از یکدیگر ، نمونه برداری از پستان می باشد.

چه زمانی باید نمونه برداری از پستان را انجام دهید ؟

در مواردی که تست های دیگر شما ، نشان دهنده وجود توده های بدخیم در سینه باشند ، پزشک بیوپسی پستان را برایتان انجام می دهد. از آن جایی که بیشتر نتایج نمونه برداری ، توده های غیر سرطانی و نرمال را نشان می دهند ؛ توصیه این روش توسط پزشک به شما ، لزوما به معنای سرطانی بودن توده های سینه تان نیست.

این روش از آن جهت اهمیت دارد ، که تنها راه تشخیص قطعی سرطان پستان می باشد. نمونه های تهیه شده از سینه شما ، توسط پزشک برای بررسی احتمال سرطانی بودن آن ها ، به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

انواع نمونه برداری از پستان

سه نمونه برداری از پستان وجود دارد که عبارتست از :

آسپیراسیون با سوزن های باریک یا FNA

اگر توده به راحتی در دسترس باشد و یا اگر پزشک احساس کند توده یک کیسه پر از مایع می باشد ممکن است پزشک آسپیراسیون با سوزن باریک و یا همان FNA را جهت نمونه برداری را انجام دهد.

در حین این نمونه برداری به کمک سوزنی نازک مایع درون توده و یا کیست کشیده می شود ممکن است به محض اینکه مایع از درون توده خارج شد، توده روی هم بخوابد و از بین برود. در بعضی مواقع این نوع نمونه برداری به کمک سونوگرافی انجام می شود تا سوزن به جای دقیق وارد شود. اگر توده همچنان در سر جای خود بدون تغییر بماند رادیولوژیست و یا جراح نمونه برداری و آسپیراسیون با سوزن های نازک را انجام می دهد روشی مشابه است که در آن با استفاده از سوزن که سلول های توده برای بررسی خارج می شوند.

نمونه برداری استریوتاتیک

برخلاف روش نمونه برداری از پستان با سوزن نازک ، چنانچه توده پستان به راحتی قابل لمس نباشد ، پزشک برای نمونه برداری دقیق تر از سونوگرافی یا ماموگرافی کمک می گیرد. قبل از انجام بیوپسی ، نقاط مشکوک در پستان شناسایی می شوند.

از بیمار خواسته می شود ، که بر روی شکم ، روی سطحی دراز کشیده و سینه خود را در مدخلی تعبیه شده بر روی میز قرار دهد. سینه بیمار بین دو صفحه قرار گرفته و فشرده می شود. پس از ایجاد یک برش کوچک چند میلیمتری ، پزشک سوزن نمونه برداری را وارد کرده و نمونه هایی را تهیه می نماید. سپس به آزمایشگاه می فرستد.

استریوتاتیک روشی است که از طریق آن مقدار کمی از بافت پستانی با سوزنی بزرگتر برداشته می شود شبیه به آسپیراسیون با سوزن های نازک در این روش برای رسیدن به محل دقیق ضایعه ممکن است از سونوگرافی استفاده شود به محض برداشتن نمونه بافتی این نمونه به آزمایشگاه برای بررسی وجود و یا عدم وجود سرطان فرستاده می شود.

نمونه برداری از پستان

نمونه برداری به روش جراحی

بیوپسی پستان از طریق جراحی، در این نوع نمونه برداری با روش جراحی پزشک تمامی توده و یا بخشی از آن را به اضافه بخشی از بافت سالم پستانی برداشت می کند. این روش نمونه برداری معمولا در بیمارستان و همراه با بی حسی موضعی انجام می شود. اگر پیدا کردن توده با لمس راحت نباشد ممکن است پزشک جراح با کمک سونوگرافی منطقه مشکوک را پیدا کند. پس از برداشت منطقه بافت مورد نظر به آزمایشگاه فرستاده می شود تا از نظر سرطانی بودن بررسی شود. همراه با منطقه مشکوک، مقداری از بافت اطراف منطقه که هنوز طبیعی به نظر می رسند نیز آزمایش می شوند تا مشخص شوند که آیا همه ی منطقه سرطانی، کامل برداشته شده است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین سونوگرافی در غرب تهران مراجعه نمایید.

مراحل نمونه برداری از پستان با آسپیراسیون

  1. از بیمار خواسته می شود ، که روی تخت معاینه بنشیند و یا به پهلو دراز بکشد.
  2. برای اینکه بیمار در حین نمونه برداری دردی را احساس نکند ؛ پس از تمیز کردن محل نمونه برداری ، پزشک اقدام به تزریق ماده بی حسی می کند.
  3. هنگامی که پزشک از بی حس شدن ناحیه مورد نظر ، برای نمونه برداری اطمینان حاصل کرد ، از سوزنی نازک برای بیوپسی پستان ، استفاده می کند و مایع یا قسمت اندکی از بافت آن را بر می دارد.
  4. بیمار هنگام بیرون کشیدن نمونه ، ممکن است اندکی احساس فشار داشته باشد.
  5. برای توقف خونریزی ، ناحیه نمونه گیری فشرده می شود. سپس بر روی آن یک گاز استریل قرار داده می شود.

نمونه برداری از پستان با سوزن چه مزایایی دارد ؟

  • به دلیل اینکه در حین نمونه برداری زخمی ایجاد نمی شود و یا زخم بسیار جزئی است ، این روش نمونه برداری نسبت
  • به بیوپسی پستان با جراحی ، از تهاجم کمتری برخوردار است.
  • مدت زمان نمونه گیری از پستان با این روش ، معمولا کمتر از یک ساعت است.
  • در این روش نمونه برداری از تابش اشعه ایکس استفاده نمی شود.
  • نتایج سونوگرافی برای نمونه برداری از پستان ، بسیار قابل اعتماد بوده و می تواند توده های خوش خیم و بدخیم پستان را به دقت شناسایی کند.
  • سونوگرافی برای نمونه برداری روش سریعتری بوده و نیازی نیست ، فرد در معرض اشعه یونیزه قرار گیرد.
  • در روش سونوگرافی می توان از طریق بافت پستان ، حرکت سوزن نمونه برداری را مشاهده کرد.
  • نمونه برداری از سینه با هدایت سونوگرافی ، می تواند نواحی که در روندهای دیگر بیوپسی پستان دسترسی به آن ها دشوار است ، را به آسانی ارزیابی کند. یکی از این نواحی توده های زیر بازو و یا نزدیک به دیواره قفسه سینه است.
  • این روش بیوپسی پستان ، نسبت به سایر روش ها از جمله بیوپسی استریوتاتیک یا بیوپسی با جراحی باز ، از هزینه کمتری برخوردار است.

نتایج غیرعادی نمونه برداری از پستان به چه معناست ؟

بیوپسی قادر است تعدادی از بیماری های پستان را که سرطانی یا پیش سرطانی نیستند ، تشخیص دهد. از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توده سینه که معمولاً سرطانی نیست.
  2. نکروز چربی

اگر نتیجه نشان داده شده در بیوپسی خوش خیم باشد ، به درمان بیشتری احتیاج ندارد. البته گاهی اوقات جراحی برای برداشتن یک توده خوش خیم توصیه می شود. اگر بیوپسی وضعیت غیرطبیعی را نشان می دهد ، مشکل به جراح ارجاع داده می شود تا در مورد جراحی برای برداشتن کل ناحیه و آزمایش دقیق تر آن تصمیم گیری کند.

بسته به نتیجه به دست آمده از بیوپسی ، جراحی یا درمان دیگری مورد نیاز خواهد بود.

هدف از انجام نمونه برداری از پستان چیست ؟

بیوپسی سینه معمولاً برای بررسی توده در پستان انجام می شود. بیشتر توده های سینه غیر سرطانی هستند. اگر پزشک در مورد نتایج به دست آمده از ماموگرافی یا سونوگرافی سینه مشکوک باشد یا در هنگام معاینه فیزیکی توده ای مشاهده کند ، معمولاً بیوپسی را تجویز می نماید.

بیوپسی در صورت ایجاد تغییرات در نوک سینه نیز توصیه می شود. این تغییرات شامل موارد زیر می باشد:

  • ترشحات خون آلود
  • پوسته پوسته شدن
  • فرورفتگی پوست

همه این موارد ، علائم تومور در سینه هستند.

نمونه برداری از پستان

خطرات نمونه برداری از سینه

اگرچه بیوپسی سینه یک روند نسبتاً ساده است و خطرات کمی به همراه دارد ، اما هر عمل جراحی با خطراتی همراه می باشد. برخی از عوارض جانبی احتمالی نمونه برداری از پستان عبارتند از:

  1. تغییر ظاهر سینه بسته به اندازه بافت برداشته شده
  2. کبودی سینه
  3. تورم سینه
  4. درد در محل بیوپسی
  5. عفونت محل بیوپسی

این عوارض جانبی معمولاً موقتی می باشند. در صورت تداوم ، درمان آنها امکان پذیر است. حتماً دستورالعمل های پزشک خود در خصوص مراقبت بعد از بیوپسی را با دقت دنبال کنید. این امر تا حد زیادی احتمال بروز عفونت را کاهش می دهد.

عوارض این نمونه برداری بسیار نادر است. مزایای معاینه توده سرطانی به مراتب بیشتر از خطرات ناشی از آن می باشد.

هرچه زودتر سرطان سینه تشخیص داده شود ، می توان درمان آن را نیز سریع تر آغاز کرد. این اقدام چشم انداز کلی را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

چگونه برای نمونه برداری از پستان آماده شویم ؟

قبل از نمونه برداری از پستان ، در مورد هرگونه حساسیت ، به ویژه سابقه واکنش های آلرژیک به بیهوشی ، پزشک خود را مطلع نمایید. همچنین در خصوص داروهای مصرفی ، از جمله مکمل ها یا داروهای بدون نسخه ، مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود ، پزشک را در جریان امر قرار دهید.

نحوه انجام نمونه برداری از پستان

قبل از بیوپسی سینه ، پزشک سینه شما را معاینه می کند. این معاینه شامل موارد زیر می باشد:

  • معاینه فیزیکی
  • سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • اسکن MRI

بعد از نمونه برداری از پستان

پس از انجام روند ، می توانید به منزل بازگردید. نمونه های بیوپسی به آزمایشگاه ارسال می شود. معمولاً چند روز طول می کشد تا نمونه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج اعلام گردد.

تمیز نگه داشتن محل بیوپسی و تعویض پانسمان امری ضروری می باشد. پزشک نحوه مراقبت صحیح از زخم را به شما آموزش می دهد.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ، با پزشک خود تماس بگیرید:

  1. تب بیش از 38 درجه سانتی گراد
  2. قرمز شدن محل بیوپسی
  3. گرم شدن محل بیوپسی
  4. تخلیه ترشحات از محل

این موارد می تواند نشانه های عفونت باشد.

نتایج نمونه برداری از سینه

نتایج آزمایش می تواند خوش خیم ، پیش سرطانی یا سرطانی باشد. اگر نتیجه به دست آمده نشانه سرطانی بودن نمونه باشد ، در مرحله بعد نوع سرطان سینه تشخیص داده می شود. برخی از انواع سرطان سینه عبارتند از:

  • سرطان مجاری پستان
  • سرطان سینه التهابی ، که شکل نادری از سرطان بوده و باعث آلوده شدن پوست نیز می شود.
  • سرطان لوبولار که لوبول ها یا غدد تولید کننده شیر را درگیر می کند.
  • بیماری پاژه ، یک سرطان نادر بوده و در آن نوک سینه ها درگیر می شود.

پزشک از نوع سرطان و سایر اطلاعات به دست آمده از بیوپسی برای برنامه ریزی جهت ترسیم طرح درمان استفاده می کند.

این اطلاعات شامل یک یا چند مورد از موارد زیر می باشد:

  • لومپکتومی ، برداشتن تومور از طریق جراحی
  • ماستکتومی ، برداشتن سینه با جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی

 

 

البته ، چندین بیماری غیر سرطانی نیز می تواند باعث ایجاد توده در سینه شوند. این موارد عبارتند از:

  • آدنوفیبروم ، تومور خوش خیم بافت پستان
  • بیماری فیبروکیستیک پستان ، که شامل توده های دردناک در سینه بوده و در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شود.
  • پاپیلومای داخل مجرا ، که یک تومور کوچک خوش خیم در مجاری شیری می باشد.
  • نکروز چربی پستان ، که توده ای از بافت چربی کبود ، مرده یا آسیب دیده است.

سخن آخر

به خاطر داشته باشید که وجود یک توده در سینه ، حتماً به این معنی ابتلا به سرطان نمی باشد. در صورت مشاهده توده در سینه خود با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز ، انجام نمونه برداری از پستان و سایر اقدامات صورت پذیرد.