زمان مطالعه: 3 دقیقه

تفسیر سونوگرافی بارداری

سونوگرافی یکی از روش های دقیق و غیر تهاجمی است که امروزه در علم پزشکی بسیار کاربرد دارد .به طور حتم دوران بارداری یکی از مهم ترین دوران هر فرد است ،این دوران نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد ،سونوگرافی دوران بارداری یکی از این مراقبت ها در بارداری است که با کمک آن می توان سلامت جنین و مادر را بررسی کرد . اما چگونه سونوگرافی دوران بارداری تفسیر می شود ؟ چه مقداری در این سونوگرافی مورد بررسی قرار می گیرد ؟ تمام این موارد از جمله سوالاتی است که ممکن است ذهن بیشر افراد را به خود درگیر کرده باشند . در ادامه به تفسیر سونوگرافی دوران بارداری می پردازیم .

تفسیر سونوگرافی بارداری

همانطور که گفته شد،سونوگرافی یک ابزار غیر تهاجمی و فوری است که برای تصویر بافت استفاده می شود. لازم به ذکر است که در طی سونوگرافی اشعه بر  استخوان نفوذ نمی کند ،بنابراین اولین قدم برای کمک به خواندن تصویر اولتراسوند، آشنا شدن با آناتومی از بدن  است که تصویربرداری می کنید.

بافت های مختلف بدن صدا های متفاوتی  را انعکاس می دهند  .بعضی از بافتها امواج صوتی را جذب می کنند در حالی که برخی دیگر آنها را منعکس می کنند. تراکم بافت سرعت تکثیر را نشان می دهد.

به یاد داشته باشید که FLUID همیشه BLACK است و TISSUE GRAY است در حقیقت  بافت چگال تر، سفید تر روشن تر است که در سونوگرافی ظاهر می شود .

البته، انتخاب تجهیزات سونوگرافی مناسب در یک مرکز سونوگرافی معتبر که از تجهیزات به روز استفاده کند در تفسیر نتایج مهم می باشد ،در سونوگرافی مهرایرانیان سونوگرافی خوب در غرب تهران تمام سونوگرافی ها در دوران بارداری از دقت بالایی بر خوردار هستند.

سونوگرافی به عنوان یکی از روش های تشخیصی و درمانی دقیق شناخته شده است ،می توان با کمک سونوگرافی، بارداری به دور از استرس داشته باشید . برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های زیر تماس بگیرید :02144232838 – 02144255503 – 02144255504

فاکتور های مورد توجه در سونوگرافی بارداری

  • اندازه طول فرق سر تا دنبالچه (مقدار CRL)

برای تعیین مقدار این عدد لازم است تا سونوگرافی در هفته های 7 تا 13 بارداری انجام شود تا سن دقیق جنین نیز تخمین زده شود . لازم به ذکر است که بعد از تعیین سن جنین و بارداری با کمک CRL  نباید دیگر به هیچ وجه سن بارداری تغییر پیدا کند . در حقیقت اگر جنین در سونوگرافی های دیگر ،از سن بارداری  روند رشدش کمی عقب تر باشد به این معنی است که جنین خوب رشد نکرده است نه اینکه سن بارداری تغییر پیدا کند .

  • اندازه گیری قطر سر جنین (BPD)

این مقدار نیز لازم است تابعد از هفته 13 بارداری اندازه گیری شود  و باید  در هفته 13 بارداری  این اندازه در حدود 9/5 سانتیمتر باشد . مقدار ان ممکن است  در کودکان مختلف باشد  ولی باید  این اندازه در محدوده ذکر شده باشد .

  • اندازه گیری طول استخوان ران جنین (FL)

با به دست آوردن اندازه  طول استخوان ران بدن که بزرگترین استخوان در بدن جنین است می توان رشد طولی جنین را تخمین زد و باید این اندازه از 1/5  به 7-8  سانتیمتر در هفته 14 بارداری برسد .

  • اندازه گیری دور شکم جنین (AC)

مقدار این عدد در اواخر بارداری فاکتوری مهم قلمداد می شود . با کمک این مقدار می توان وزن و سایز جنین را به دست آورد .  این مقدار می تواند روال رشد جنین را کنترل و بررسی کرد .

برخی  فاکتور های دیگر که در طی سونوگرافی های بارداری مورد ارزیابی قرار می گیرند :

بررسی تعداد ضربان قلب جنین (FHR)

بررسی ساک حاملگی (GA)

بررسی مایع پشت گردن جنین این مقدار در طی سونوگرافی NT  به دست می آید

با کمک معادله ای  چند جمله از دور سر ،شکم و طول استخوان ران  می توان وزن جنین را به راحتی به دست آورد .

در حقیقت سونوگرافی دوران بارداری بهترین روش تشخیص است که مورد استفاده قرار می گیرد .

دلایل استفاده از سونوگرافی در دوران بارداری

  • تایید و تشخیص بارداری
  • تشخیص علت خونریزی های بی دلیل واژینال در اویل دوران بارداری
  • روند رشد جنین

سونوگرافی کاربرد های فراوانی دارد ما در این مقاله تنها سونوگرافی در دوران بارداری را بررسی کردیم  ،همچنین  تفسیر سونوگرافی بارداری لازم است تا توسط رادیولوژیست انجام شود.

برخی از خدمات سونوگرافی مهر ایرانیان

سونوگرافی بارداری دو قلو

پایین بودن جفت جنین

با تشکر، مدیریت سایت سونوگرافی مهر ایرانیان